Afscheid in stijl van een geweldig cabaretduo

’Mannen, het allerbeste!’ door Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten. Regie: Berend Boudewijn. Te zien: 27 en 28/10 Doetinchem (Amphion), 30 en 31/10 Amersfoort (De Flint). Tournee t/m 23/12. Informatie: www.erikendiederik.nl.

Ze worden nooit genoemd en ze staan nooit in cabaretlijstjes. Als de trend stand-up is, pakken zij er een leunstoel bij. Is fysiek cabaret in, dan maken zij een programma waarin ze anderhalf uur lang in een stapelbed liggen. En ze zijn heus actueel, alleen altijd in de verkeerde eeuw. Aan het woord Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten. Twee mannen, vijf theaterprogramma’s en nu een afscheidstournee: ’Mannen, het allerbeste!’.

Het moet niet moeilijk geweest zijn uit hun prachtige oeuvre dit best-of-programma samen te stellen. Bijna alle hoogtepunten uit ’Mannen van de wereld’, ’Mannen op de maan’, ’Mannen met vaste lasten’, ’Antiquariaat Oblomow’ en ’Prediker & Hooglied’ komen voorbij. Denk aan de NRC-man, het Mandela-lied, de Chinese Paul van Vliet-imitator, de vakantie in Pruisen, de act ’De mensen zijn rotzakken’ – waarin Van Muiswinkel God speelt met de stem van wijlen journalist Willem Oltmans – en het ’boekenhoekie’ van Willem van Hanegem waarin hij ’In de ban van de ring’ van Tolkien op onnavolgbare wijze uitlegt. En nog veel meer. Stuk voor stuk ijzersterke scènes die ongelooflijk grappig zijn. Mochten deze titels u niks zeggen, neem dan alsnog een spoedcursus Van Muiswinkel-Van Vleuten tot u!

De chemie van het duo heeft ’m altijd gezeten in de onderlinge verschillen. Die zijn op het toneel stevig uitvergroot, een telkens terugkerend thema. De denker Diederik van Vleuten tegenover de brutale flapuit Erik van Muiswinkel. Inhoud versus vorm, de idealist versus de pragmatist, de aartstwijfelaar in gesprek met de schijnbaar zorgeloze levensgenieter, de ietwat elitaire nostalgicus tegenover de schnabbelaar en typetjesmaker. Al kibbelend werden voorstelling na voorstelling de tegenstellingen geperfectioneerd en knap uitgebouwd.

Slechts één prijs viel het theaterduo sinds hun start in 1997 ten deel: ze kregen de Annie M.G. Schmidtprijs 2001 voor hun ’Tibetlied’ uit de voorstelling ’Mannen op de maan’. Uiteraard zingen de mannen het nu, maar er gaat een uitleg aan vooraf. In het lied wordt acteur en fotograaf Thom Hoffman belachelijk gemaakt. Die werd nogal boos, want hij moest zich in elk interview na de prijs verantwoorden voor dat lied.

Van Muiswinkel en Van Vleuten gaan nu door het stof, want: Thom Hoffman blijkt een hartstikke aardige kerel te zijn. Ze hebben hem dan ook plechtig beloofd het prijswinnende lied nooit meer in het openbaar te zingen. Dat levert dus een probleem op dat de mannen ingenieus hebben opgelost. Heerlijk.

De meest concrete toekomstplannen heeft Diederik van Vleuten. Hij staat vanaf eind maart 2010 op de planken met zijn eerste solo ’Daar werd wat groots verricht’. Zijn vader stond op zijn antwoordapparaat op de avond dat Van Muiswinkel aankondigde dat hij wilde stoppen. Vader van Vleuten zat in een verhuizing en wilde het familiearchief kwijt: scheepskisten vol dagboeken en fotoalbums over onder meer het familieverleden in Nederlands-Indië.

Erik van Muiswinkel werkt aan televisieprogramma’s en beraadt zich op verdere (theater)plannen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden