Afluisterschandaal: Britse ex-hoofdredacteur schuldig

Andy Coulson, de vroegere hoofdredacteur van News of the World, is gisteren door een Britse jury schuldig bevonden aan afluisteren. Medeverdachte Rebekah Brooks, eveneens ex-hoofdredacteur van deze krant, werd vrijgesproken.

Drie andere verdachten - Brooks' echtgenoot Charles, haar voormalige secretaresse Cheryl Carter en chef beveiliging bij NotW Mark Hanna - werden net als Brooks vrijgesproken. Zij stonden terecht voor het achterhouden van bewijsmateriaal.

De Britse krant The Guardian onthulde in 2009 dat medewerkers van NotW en privédetectives die door de krant waren ingehuurd, stelselmatig mensen hadden afgeluisterd: van politici en het koninklijk huis, tot beroemdheden en nabestaanden van slachtoffers van misdaden en gesneuvelde militairen.

Volgens de Britse politie zijn in totaal duizenden mensen afgeluisterd. Het schandaal leidde uiteindelijk tot de ondergang van de krant. Eigenaar Rubert Murdoch doekte de tabloid in juli 2011 op.

Welke straf Coulson krijgt, moet nog worden bepaald. Hij heeft altijd volgehouden onschuldig te zijn. Anders dan Brooks, die Coulson opvolgde als hoofdredacteur, werd hij door de jury echter niet geloofd.

Coulson werd na zijn NotW-tijd perschef van premier Cameron. Die bood gisteren zijn excuses aan. "Het spijt mij zeer dat ik hem heb aangenomen, het was de verkeerde beslissing", zei Cameron op de Britse tv. De premier beloofde het parlement in 2011 dat hij zijn excuses zou aanbieden als zou blijken dat Coulson afwist van het afluisteren van telefoons.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden