Afkijken bij de Denen

Beeld uit de Deense drama-serie 'The Legacy'.

Na 'Borgen' en 'The Killing' lijkt 'The Legacy' de volgende tv-hit van Deense makelij te zijn. Wat is het geheim van de Scandinaviërs?

Opnieuw brengt de Deense publieke omroep een dramaserie uit. En opnieuw wijst alles erop dat het een succes gaat worden. In Denemarken zelf trok een aflevering van 'The Legacy' ('Arvingerne' in het Deens) gemiddeld 1,7 miljoen kijkers, oftewel zestig procent van de mensen die op het moment van uitzenden tv keken. Daarmee is het familiedrama succesvoller dan voorgangers als 'Borgen' en 'The Killing'.

En dat succes beperkt zich niet tot Denemarken. Komende maandag verschijnt het eerste seizoen op dvd in Nederland, in het najaar is de serie te zien op de publieke omroep bij de NTR. Ook de Britse BBC, groot fan van Deens drama, gaat The Legacy uitzenden.

Hoe krijgt Denemarken - een land met nog geen zes miljoen inwoners - het telkens voor elkaar een dramaserie te maken van internationale allure?

1. Het scenario is heilig
Toen de makers van Borgen, het politieke drama over de premier Birgitte Nyborg, een workshop in Nederland gaven, viel Hans Maarten van den Brink iets op. In Denemarken wordt veel meer vanuit het scenario gedacht dan vanuit de regisseur, zegt de directeur van het Mediafonds, dat dramaseries in Nederland financiert. "Terwijl de regisseurs zo'n beetje inwisselbaar zijn, zijn scenarioschrijvers er de baas."

Het idee daarachter: een goed scenario is voor een tv-serie cruciaal, vooral als die meerdere seizoenen loopt. Series vragen nog meer dan films om uitgediepte personages en een verhaal dat al die afleveringen stand kan houden.

In Nederland werkt het precies andersom: de regisseur is hier de belangrijkste man of vrouw op de set. Met als gevolg dat het scenario nog wel eens een ondergeschoven kindje is. "Als Mediafonds hebben we geprobeerd om het schrijven van scenario's te stimuleren", zegt Van den Brink. "Bijvoorbeeld met het uitschrijven van prijsvragen. Maar er is hier vergeleken met Denemarken nog altijd relatief weinig aandacht voor."

2. Wees origineel
The Killing is een misdaadserie. En toen Borgen een groot internationaal succes werd, had de Deense publieke omroep kunnen denken: zo'n politiek drama, dat gaan we nog een keer maken, het slaat blijkbaar aan bij het grote publiek.

Maar The Legacy werd een familiedrama. Het gaat over de kinderen van kunstenares Veronika Grønnegaard die na haar overlijden ruziën over haar erfenis, als blijkt dat ze al haar bezittingen aan slechts één van hen nalaat.

Of die afwisseling in genre de sleutel tot succes is? Wie zal het zeggen, maar het draagt wel bij aan het beeld dat de Denen veel in hun mars hebben.

The Legacy is een familiedrama dat gaat over de ruzie rond een erfenis.

3. Geld is niet alles, maar helpt wel
Een dramaserie maken is duur. En laat er nu net flink worden bezuinigd op het Nederlandse publieke bestel. Volgens Van den Brink zullen we vanaf volgend jaar de eerste gevolgen daarvan zien in het aanbod van dramaseries.

Natuurlijk, geld is niet alles. Met een groot budget, maar zonder een goed scenario, ben je nog nergens. Toch zíe je het er bij sommige series gewoon aan af dat er voldoende budget beschikbaar was. Neem 'House of Cards', de Netflix-serie over de Amerikaanse politiek. Seizoen één zou naar verluidt zo'n 75 miljoen euro hebben gekost. Om een beeld te geven wat in Nederland gebruikelijk is: van 2008 tot en met 2011 besteedde de publieke omroep gemiddeld 41 miljoen euro aan alle televisiedrama op Nederland 1, 2 en 3.

Het budget van de Deense publieke omroep DR komt meer in de buurt van de NPO dan van Netflix. Alleen wordt het geld in Denemarken heel anders besteed dan hier. Het potje voor drama bij de NPO wordt verdeeld over allemaal verschillende omroepen, die allemaal hun eigen serie willen maken. DR heeft besloten zich te richten op één project per keer. Aan die ene serie kan daardoor veel meer geld uitgegeven worden.

4. Weet wanneer je moet stoppen
De Amerikanen weten nooit zo goed van ophouden. Neem de successerie 'How I met your mother'. Daarin blikt de New Yorkse Ted terug op zijn leven terwijl hij zijn kinderen vertelt hoe hij hun moeder heeft ontmoet. Het verhaal wordt maar gerekt en gerekt. Tot de rek er in het zevende seizoen wel een beetje uit is.

De Denen doen dat anders. Borgen, The Killing, ze kregen allemaal maar drie seizoenen. Het effect daarvan is hetzelfde als een zanger die op het hoogtepunt stopt: als fan baal je dat het ten einde is. En dan rest alleen nog maar de herinnering hoe goed de serie eigenlijk was.

5. Communiceer alleen je successen
Echt niet alles wat de Denen aanraken verandert in goud. Ooit gehoord van 'Dicte'? Die Deense serie werd vorig jaar uitgebracht, maar wist het grote publiek niet te bekoren. Toch heeft niemand het er over. The Legacy wordt door de producent bewust in het rijtje van 'zijn succesvolle voorgangers' Borgen en The Killing geplaatst. Overigens kunnen we daar in Nederland ook wat van. Want wie 'Adam en Eva' of 'Penoza' noemt, denkt: we kunnen hier ook echt wel dramaseries maken. 'De deal' of 'Lieve Liza', series die bij de publieke omroep weinig succes boekten, zijn we dan snel vergeten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden