Affiches op de veiling

Een Karel Appel voor tweehonderd gulden en een Matisse voor het drievoud. Morgenmiddag kan dat werkelijkheid worden op de veiling van Van Sabben in Haarlem. Appel en Matisse op posters, dat wel.

Lang niet de duurste stukken zijn het. Voor twee werken van de Fransman A.M. Cassandre worden biedingen van zo'n tien mille verwacht, exclusief de veilingkosten van bijna een kwart. En twee Duitse kunstenaars van heel wat mindere faam dan Appel en Matisse, Ludwig Hohlwein en Th. Franz Würbel, zijn naar verwachting rond de vier mille waard. Ze maakten zestig jaar geleden reclame voor de Olympische Spelen in Duitsland en hun werk is zo zorgvuldig bewaard, dat de affiches in de catalogus het predikaat A meekregen: 'in het algemeen zeer goede conditie, verlopend van: fris van kleur, geen papierverlies, tot: wat vouwen, kreuken en/of scheurtjes, echter marginaal'. (De klassering loopt van A tot D.)

CONTAINER

Veilinghouder P. van Sabben en zijn echtgenote begonnen bijna twintig jaar geleden in hun antiquariaat zich in affiches te specialiseren. In 1991 organiseerden ze hun eerste veiling en nu zijn ze aan aflevering tien toe: vandaag van 10-18 en morgen van 10-11.30 uur zijn de 261 posters te zien, die vervolgens vanaf half één worden verkocht aan de hoogste bieder.

Meer dan de helft van het werk zal naar Japan en de Verenigde Staten verdwijnen; daar is de belangstelling voor posters al jaren groot. Nederland begint nog maar net te ontdekken dat goede affiches geld waard zijn. P. van Sabben: “Op een vorige veiling brachten een paar heren zes prachtige Cassandres. Ze hadden die in een container gevonden. Na de veiling kon ik drieënzestigduizend gulden naar ze overmaken.”

De betrekkelijke onbekendheid van de Nederlanders met deze kunstvorm maakt een goede schatting van de opbrengst ongewis; alleen voor internationaal erkende kunstenaars is er voldoende vergelijkingsmateriaal. “Bart van der Leck brengt de ene keer ¿31.000 op en de tweede keer ¿19.000. Op de derde, die zeker zo mooi is als de eerste, biedt niemand,” aldus Van Sabben.

JAREN VIJFTIG

Ook voor het aanbod zou een grotere bekendheid van het affiche gunstig zijn - nu kost het betrekkelijk veel moeite om een redelijk aantal posters van goede kwaliteit bij elkaar te krijgen. Twee veilingen van Van Sabben per jaar is ruim voldoende (op andere veilingen komt het affiche alleen incidenteel of soms als onderdeel van een hele boeken- of prentenverzameling onder de hamer).

Dit keer zijn er betrekkelijk weinig nummers: 261 waar het er doorgaans vijfhonderd zijn. Echte topstukken ontbreken, maar de gemiddelde kwaliteit is goed. De jaren vijftig zijn ruim vertegenwoordigd, recenter werk is er minder. Echt hoge prijzen gaan doorgaans naar het wat oudere werk, met, net als op meubelveilingen, zeer veel aandacht voor art deco, Amsterdamse school en dergelijke.

Een groot deel van de inbreng is dit keer afkomstig uit één huis, waar op zolder honderdvijftig reisaffiches bleken te liggen. Van Sabben: “Iemand was er mee naar een kantoorboekhandel gegaan om te vragen naar plakband om ze te restaureren. Die ried gewoon plakband aan, waardoor ze absoluut verwoest zouden zijn. Gelukkig bemoeide iemand anders in die winkel zich er mee en die zei dat ze met mij contact moesten zoeken. Dat is misschien wel het mooiste, dat je door deze veilingen de mensen wijst op de waarde van dit werk en voorkomt dat ze bij het oud vuil belanden.”

Aparte kunstwerkjes - met veel informatie over kunstenaars en genres - zijn de catalogi. De prijs is er wel naar: 45 gulden, te koop op de plek van de veiling (hotel Lion d'Or, Kruisweg 34, Haarlem) of te bestellen bij Van Sabben, Oosteinde 30, 1678 HS Oostwoud.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden