Affiche, nr 1, losse nr f 17.50, abon. f 64 " ...

Affiche, nr 1, losse nr f 17.50, abon. f 64 " uitg. Wabnitz Editions, Postbus 60224, 6800 JE Arnhem. NOTES, nr 6, juni 1992, losse nr f 6,50, abon. f 60 " uitg. Nederlands Instituut voor de Dans, Herengracht 174, 1016 BR Amsterdam.

En inderdaad. Het artikel over 'de strijdcultuur' geeft in een oogopslag een goed beeld van de sociale geschiedenis van Nederland. De afgebeelde affiches komen uit het archief van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam; een van de grootste collecties van Nederland. In het blad ook een reportage over Japanse affiches en hun culturele achtergrond. Zoals de Japanse tuinen zijn ontworpen in overeenstemming met de bewegingen van de zon en de maan, zo ligt in de affiches de nadruk op de vier jaargetijden. Volgens het blad komt het verlangen van de Japanners om 'de natuur' af te beelden, voort uit het Shintoisme, een inheemse Japanse religie die kan worden samengevat als de 'Gedachte van het inkrimpen van de kosmos.'

In het juninummer van het maandblad Notes mijmert gastschrijver en filmmaker Eric de Kuyper over 'HET CONCERN'. Het dansgezelschap vroeg hem als 'filmmaker met feeling voor dans' een produktie met hen te maken. "Dans is voor mij de meest concrete kunstvorm, want het gaat in eerste instantie om zulke tastbare dingen als bewegingen, lichamen, - en voor mij evenzeer concreet - tijd en ruimte. Daarom heb ik zo'n afkeer van dans waarin symboliek een belangrijke rol speelt. Of psychologie of bedoelingen en betekenissen. Om maar te zwijgen van boodschappen."

Over filmannex theaterdoeken fantaseert hij: "De toeschouwers moeten de wind voelen van het neervallende doek." De constructie van zo'n laken bezorgt hem nog vele hoofdbrekens.

Het maandblad voor theaterdans en mime staat voorts bol van de kritieken op het Kunstenplan van d'Ancona. "Voor de leek is het huidige plan van de minister verworden tot een ondoorzichtig politiek spel," merkt een van de redacteuren op. Dat vindt George Lawson, hoofd van de afdeling Podiumkunsten van WVC, niet. Met name de algemene verontwaardiging die is ontstaan over de 'twintig procent maatregel' vindt hij onterecht. De subsidies zijn volgens Lawson 'lichtjes' bijgetrokken, de podiumkunsten zijn alles bij elkaar behoorlijk ontzien en de hele kunstensector heeft maar vijf miljoen hoeven inleveren. "De podiumkunstinstellingen hebben hun bezoekersaantallen door de jaren heen rustig tot de helft laten teruglopen in de overtuiging dat ze hun geld toch wel kregen zonder het te moeten verdienen. Dat verhoogde toegangsprijzen geen kwaad kunnen, is al jaren geleden bewezen in Frankrijk, toen Jack Lang de theaters geen vijf maar twintig procent kortte: het bezoek is niet afgenomen. Je moet je produkt niet te goedkoop maken - er is toch werk voor geleverd? - en je kunt je prijzen differentieren."

In het blad ook aandacht voor Hans van Manen. Zeer lyrisch wordt het bijwonen van een repetitie van de choreograaf omschreven als het ondergaan 'van een warm bad.' "Lekker comfortabel, op lichaamstemperatuur, precies zoals het hoort." Ook een overzichtelijke agenda - wat een genot na al die paperassen die je toch maar kwijt raakt - van het Holland Festival.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden