Affaire Omo Power ook gevaar voor andere poeders

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Unilever heeft in Nederland zeker zeven miljoen gulden verloren door de introductie van Omo Power. Ook rivaal Procter and Gamble (P & G) kan nadelen ondervinden van de affaire-Omo Power.

Dit staat in het boekje Power Play, waarin twee docenten van de Erasmus Universiteit, R. Riezebos en A. Waarts, ingaan op de affaire, die begon toen P & G verkondigde dat Omo Power relatief veel schade toebracht aan de was.

De auteurs stellen dat Unilever met Omo Power mikte op een marktaandeel van 15 procent. Het bedraagt nu zo'n zes procent; Omo Micro Plus had zeven procent. Dat verschil kost Unilever zo'n zeven miljoen, andere kosten, zoals voor extra reclame, niet meegerekend. De aandelenkoers van Unilever heeft niet belangrijk geleden onder de affaire.

Belangrijk noemt Riezebos wel de psychologische gevolgen van de affaire. Unilever kreeg op de thuismarkt “een klap in het gezicht”. Verder kan het vertrouwen van de consument geschaad zijn, zowel in Unilever als in wasmiddelen. Riezebos: “P & G moet uitkijken dat het negatieve oordeel over één wasmiddel niet overslaat op andere. Ooit ging een gerucht dat de hamburgerketen Wendy's regenwurmen gebruikte. Het gerucht sloeg over op McDonalds.” Ook de handel is niet erg geporteerd van affaires, stelt Riezebos.

Mogelijk schade voor Unilever schuilt ook in het proces waarbij mensen zaken waar zij vroeger nooit op letten (slijtage) plots aan een produkt (Omo Power) wijten. P & G zelf heeft daar, aldus Riezebos, last van gehad, toen in Scandinavië het gerucht opdook dat de shampoo Wash en Go kaalheid veroorzaakte. Riezebos: “Wassen betekent altijd slijtage. En je verliest altijd haren, als je ze wast.”

De auteurs menen dat Unilever Omo Power overhaast heeft gelanceerd en dat het onvoldoende informatie gaf aan de consument: het was voor niet alle soorten was en voor alle temperaturen geschikt. Unilever heeft in het begin van de affaire te laks gereageerd. En het heeft de agressie van Procter and Gamble onderschat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden