Afdankertjes zijn hipper dan ooit

Vintagezaak Charity in Haarlem doet het goed. De crisis lijkt geen invloed te hebben op de verkoop van tweedehandskleding. (FOTO WERRY CRONE, TROUW)

Het Leger des Heils meldde vorige week dat er te weinig tweedehandskleding wordt ingeleverd, mogelijk vanwege de crisis. In de florerende hippe tweedehands-kledingmarkt lijkt van een dip geen sprake.

Aan de Haarlemse Botermarkt doet Carla Koster goede zaken in haar winkeltje voor tweedehands damesmode, Charity. Een meisje past een zomerjurk en het rek met aanbiedingen buiten heeft over belangstelling van voorbijgangers niet te klagen. „Het is hier even druk als altijd, ook niet echt drukker”, zegt Koster.

De verkoop van tweedehands kleding, in de sector zelf liever ’vintage’ genoemd, lijkt niet te lijden onder de crisis of veranderende bestedingspatronen. Vintage kun je vertalen als niet nieuw, maar wel van hoge kwaliteit. In Haarlem zijn ze trots op het grote aanbod van hippe tweedehandskleding. City Marketing Haarlem, het promotiebureau van de stad, organiseerde een vintage modeshow, en bracht een folder uit die veertien van de winkeltjes als winkelroute presenteert.

Charity is een van die veertien winkels. „H & M komt er bij mij niet in”, zegt eigenaresse Koster stellig. „Het moet wel kwaliteit hebben.” Een zomers jurkje vind je er vanaf 13,50 euro, tassen zijn er vanaf 5 euro te krijgen. Net als de meeste andere kledingwinkels neemt Charity kleding in consignatie: degene die inbrengt ontvangt, nadat het artikel verkocht is, de helft van de opbrengst.

Ook Susan van Maaren van kinderkledingwinkel Eigenwijs heeft niet te klagen over de hoeveelheid aangeboden kleding. „Misschien dat er zelfs iets meer wordt aangeboden, maar ik zie geen grote verschillen.” Wel is het inmiddels breed geaccepteerd om tweedehandskleding te kopen, ook voor kinderen. „Welgestelde mensen uit de omgeving die tweedehands eerst niet zagen zitten, hebben er nu geen problemen mee en zien er het voordeel van in”, zegt zij.

De kledingverkoop gaat niet in alle Haarlemse vintagewinkeltjes even hard. In Rames Old Fashion Shop aan de Zijlstraat zijn behalve kleding ook veel snuisterijen en accessoires te vinden, en die lopen beter. Binnenkort gaat eigenaresse Nettie van de Geer alleen met de accessoires verder. Dat vindt ze het leukst en dat levert bovendien het meeste op. Een klant uit Heerhugowaard die een oranje jurk van 20 euro meeneemt zegt: „Ik koop vaak tweedehands kleding, niet eens zozeer vanwege de prijs, maar omdat in nieuwe kledingwinkels de rekken volhangen met allemaal hetzelfde.”

Kringloopwinkel de Schalm, verderop in de Zijlstraat, verkoopt niet alleen merkkleding, maar stelt evengoed strenge eisen aan wat er wordt binnengebracht. De Schalm heeft als doel om mensen werkervaring te laten opdoen, zodat ze betere kansen op een reguliere baan krijgen. Het aanbod bestaat naast kleding ook uit boeken, meubels en huishoudelijke artikelen. „Ongeveer de helft van onze omzet komt van de kleding”, vertelt assistent-bedrijfsleider Gabor Kreukniet. De Schalm probeert de kledingverkoop te stimuleren door de kleding ruim en fris te presenteren, en dat lukt. Op een drukke zaterdagmiddag kun je er nog steeds op je gemak snuffelen in de op soort en kleur gepresenteerde jurken, van nonchalant tot chic, of sportieve shirts en alternatieve rokjes. Kreukniet merkt geen opvallende daling in het aanbod van afgedankte kleding: „We hadden wel verwacht dat de crisis bij ons zou doorwerken, maar tot nu toe valt dat reuze mee.”

Wie niet naar Haarlem wil reizen om een mooi tweedehandsje te scoren kan op internet terecht. Naast het bekende marktplaats.nl zijn er vraag-en-aanbodsites die zich alleen op merkkleding en mode van bekende ontwerpers richten. Véronique Andersen en Karin Barnhoorn begonnen een jaar geleden vanuit Amsterdam de site www.designer-vintage.com, een marktplaats voor welgestelden die van hun designer mode van vorig seizoen af willen. Je kunt er terecht voor tweedehandsjes van onder meer Louis Vuitton, Chloé, Dior en Prada. De vraagprijzen variëren er van 60 euro voor een Gucci handtas tot 29.950 euro voor een handtas van zwart krokodillenleer van Hermès Birkin. Zes maanden later volgde www.fashion-vintage.com, voor minder dure, maar nog altijd chique merken als UGG, Tommy Hilfiger, Massimo Dutti en Laundry Industry.

Barnhoorn merkt dat voor beide sites het aanbod de afgelopen twee maanden verdubbeld is. „Het is salonfühig geworden om ook designers tweedehands te kopen. Mensen vinden het leuk om diegenen die veel meer betalen voor nieuwe kleding, te outsmarten. Ze willen ook niet meer klakkeloos consumeren, maar eco-chic door het leven gaan: je draagt iets en verkoopt het weer, waardoor het kledingstuk opnieuw wordt gebruikt. Marktplaats.nl heeft hiervoor de weg geplaveid: het is heel oké geworden om je spullen te verkopen.”

Deelnemers aan de site regelen hun transacties onderling. „Mensen blijken ook bij elkaar langs te gaan om stukken te passen, doen nieuwe contacten op, blijven even theedrinken en bellen elkaar als ze weer wat hebben.” Ook signaleert zij nieuwe afgeleide bedrijvigheid: mensen die hun kleding wel kwijt willen maar geen zin hebben in het gedoe van een account aanmaken, alles fotograferen, mensen over de vloer of spullen naar het postkantoor brengen, kunnen hiervoor een bedrijfje in de arm nemen dat de kleding in consignatie neemt en verkoopt via marktplaats of designer-vintage.

Intussen kwam deze week ook over de verkoop van nieuwe kleding goed nieuws. Het CBS meldde dat binnen de kwakkelende detailhandel de kledingverkoop in april 4 procent hoger was dan in dezelfde maand vorig jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar waren de cijfers juist lager dan in 2008. CBS-econoom Michiel Vergeer vermoedt dat de opvallend goede cijfers voor april te maken hebben met het mooie weer die maand, en met Pasen in tegenstelling tot vorig jaar nu in april viel: „Mensen willen er blijkbaar toch op hun paasbest uitzien. En als het mooi weer is verkoopt de zomercollectie natuurlijk makkelijker.” Of de toegenomen verkoop van nieuwe kleding in de natte maanden na april heeft doorgezet, moet dus nog blijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden