Afbetalen lening voor steeds meer consumenten moeilijk

Door de aanhoudende economische malaise kunnen steeds meer Nederlanders hun leningen niet afbetalen. In de afgelopen 12 maanden steeg het aantal consumenten dat hun verplichtingen niet kan nakomen met 45.000 naar 720.000, meldt het Bureau Krediet Registratie (BKR) Op 1 juli 2012 had in totaal 7,7 procent van de ongeveer 9 miljoen bij het BKR geregistreerde consumenten een betalingsachterstand op een lening. Dat percentage is in het afgelopen jaar gestegen naar 8,3 procent.

"De door de crisis gestegen werkloosheid is een bepalende factor bij het groeien van de betalingsachterstanden bij leningen", zegt Peter van den Bosch, algemeen directeur van het BKR. "Verborgen werkloosheid is een groot probleem in Nederland. Het gaat dan om zelfstandigen die minder opdrachten krijgen of ondernemers die hun inkomsten zien teruglopen."

Volgens Van den Bosch is er een groeiend probleem met het betalen van de huur-, energie- en telefoonrekeningen. Zelfs als consumenten een betalingsachterstand hebben opgebouwd bij verschillende bedrijven, kunnen zij bij de bank gewoon nog blijven lenen, omdat achterstanden op het betalen van rekeningen nergens centraal worden geregistreerd. Zo komen ze verder in de problemen.

Het BKR pleit voor een landelijk registratiesysteem waar ook huur- en energieschulden worden bijgehouden om problemen eerder te kunnen signaleren. Het vroeg signaleren van betalingsproblemen kan voorkomen dat mensen in uitzichtloze schuldsituaties terechtkomen, omdat gemeenten sneller kunnen ingrijpen.

(ANP)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden