advocatuur / Beroepsgroep maakt zich terecht zorgen over poenerig aanzien

De dandy’s en praatjesmakers bepalen voor het grote publiek het gezicht van de advocatuur. Het poenerige en smoezelige imago roept de beroepsgroep over zichzelf af, blijkt uit de Stand van de Advocatuur 2007.

De verkiezing van de Strafrechtadvocaat van het Jaar bestaat niet meer. Steeds weer kwamen dezelfde namen naar voren: het flamboyante duo Spong en Hammerstein, de mediagenieke Knoops en Korvinus, de gebroeders Anker en natuurlijk ook Bram Moszkowicz, die van de rechter niet mag klagen dat de raadsman ’maffiamaatje’ wordt genoemd.

Pablo van Klinken van juridische uitgeverij KSU is in het ’gat’ gedoken dat misdaadverslaggever Peter R. de Vries vanaf 2002 heeft laten vallen. De Stand van de Advocatuur beperkt zich niet tot het strafrechtgebied. „Wat wij doen is geen Idols-achtige verkiezing, de beroepsgroep kiest zelf het beste kantoor dat vandaag bekend zal worden gemaakt. Daarnaast signaleren we trends en ontwikkelingen.”

De Orde van Advocaten maakt zich terecht zorgen over de eigen branche. Uit onderzoek blijkt dat 88 procent van de burgers vindt dat advocaten geldbelust zijn en de vruchten van hun arbeid breeduit etaleren. Van Klinken: „Dat is ook zo onder een selecte club. De meesten hebben geen marmeren kantoor. Als het om strafpleiters gaat, leven die voor een belangrijk deel van toevoegingen. Nou, aan zo’n Samir A. verdien je echt niet zo veel.”

Om aan klanten te komen doen strafadvocaten aan acquisitie. „In die wereld is het zo dat je moet opvallen. Je moet je gedragen zoals de cliënten verwachten”, weet jurist Van Klinken. De één kiest voor een glamourstijl. Een ander denkt met een soort Gothic het best tot haar recht te komen, zoals Inez Weski. Of de raadsman presenteert zich gelijk Doedens, als gentleman die overal lak aan heeft. Van Klinken: „Als je in die sector op de fiets komt, tel je niet mee.”

In de Stand van de Advocatuur wordt geschetst dat de wereld van de grote kantoren in snel tempo aan het veranderen is. „Die kantoren concentreren zich op de big business, de fusies en overnames. Dat doen ze onder druk van de komst van concurrentie uit Engeland.” Het effect is nu al te zien. De Nederlandse kantoren moeten hun prijzen opdrijven om de beste advocaten binnenboord te halen. Om dat te kunnen doen, nemen ze afscheid van onderdelen van het kantoor. „Familierecht en arbeidsrecht worden afgestoten”, zegt Van Klinken. De partners vinden het vaak niet eens erg om te vertrekken. Ze beginnen een eigen kantoor in hun specialisme. Die nichekantoren zijn doorgaans heel succesvol”, weet Van Klinken.

Grote concerns hebben al afscheid genomen van de zogenaamde ’huisadvocaat’, een kantoor dat namens het bedrijf alle juridische zaken regelt. Dat is niet meer van deze tijd. Per zaak wordt deskundigheid ingehuurd. „Een enorme groeimarkt is die van de rechtsbijstandverzekeringen. Die staan bij wijze van spreken bij de Hema om klanten te werven. De vraag naar deze diensten stijgt alleen maar, zolang het vangnet voor sociale rechtsbijstand steeds kleiner wordt.”

In die wirwar van eenpitters tot en met immense kantoren, in totaal 14.000 advocaten, probeert de Orde van Advocaten meer regie te krijgen over (gedrags)regels en de achterban. Dat is hard nodig bleek uit recent onderzoek van bureau Blauw. Advocaten worden daarin hardwerkend, deskundig en resultaatgericht genoemd. Direct gevolgd door de kwalificatie ’geldbelust’. Bovendien wordt getwijfeld aan de integriteit en transparantie van het werk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden