Advocaten openen hun schatkamer

Eigenzinnigheid gekoppeld aan de wens om het eigen bedrijf op een kunstzinnige wijze te profileren waren in de jaren negentig het belangrijkste motief voor het advocatenkantoor Kennedy Van der Laan in Amsterdam om een eigen kunstcollectie op te starten. Toen twee jaar geleden naar een nieuwe vestiging aan de Haarlemmerweg werd omgekeken, ontstond ook de mogelijkheid om de kunstverzameling van een passend kader te voorzien.

Nu hangen (en staan, want er zijn naast de circa 80 schilderijen en 20 werken op papier ook driedimensionale beelden te zien) de allermeeste werken in de spreekkkamers, gangen, trappenhuis en restaurant. Representatieve ruimtes dus, maar representativiteit is nooit het uitgangspunt van het verzamelbeleid geweest. In de figuur van kunstenares Dineke Blom werd een conservator aangetrokken die met een eigen visie naar kunst is gaan kijken en nu regelmatig suggesties voor kunstaankopen doet. ,,Ik zoek naar een bepaalde mate van intimiteit, naar een sfeer die je met kwaliteit kunt combineren”, zegt ze aan de vooravond van de presentatie van het boek waarin kunsthistorica Micky Piller de collectie in kaart brengt. Intimiteit spreekt niet uit het grote schildersgebaar en dat is precies hetgeen wat niet in de collectie is terug te vinden. Wel het kleine, vaak getekende gebaar, het gevoel voor precisie, voor verfijndheid van kleur en toon, zoals dat uit werken van Piet Ouborg, Leo Gestel, Theo Wolvecamp en Carel Willink spreekt. Voor hen heeft Blom grote waardering, zoals ze ook graag een lans wil breken voor schilders als Domela, Daan van Golden en Edgar Fernhout. Het grensgebied tussen figuratie en abstractie is een ander thema in deze collectie. Daarin is ook werk van jongere, nog lang niet klassieke kunstenaars te vinden, zoals Marlene Dumas, Koen Vermeuleen Helen Frik, niet de minste jongeren die de laatste jaren flink naam hebben gemaakt. Blom is er overigens niet op uit om de werknemers bij het advocatenkantoor bij voorbaat te willen schockeren. Dat betekent dat kunst die ook maar enigszins wil verontrusten buiten de deur wordt gehouden. Om technische redenen worden er ook geen videopresentaties en al te complexe installaties aangeschaft, maar fotografie wordt binnenkort een punt van discussie, want de firma vindt deze kunstvorm toch wel een 'eigenzinnig' karakter hebben dat goed aansluit bij de weinig informele sfeer die in het bedrijf heerst. Is de collectie doorgaans alleen op afspraak te bezichtigen, nu kan iedereen de kunst in de werkruimtes en spreekruimtes komen bekijken.Een mooie gelegenheid dus om het onomstreden werk van schilders als Lucassen, Raveel, Domela en Edgard Fernhout eens goed te bekijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden