Adviseurs: Eerlijk zijn over Schiphol

De groei van Schiphol is een gegeven. - Het is de dominante trend in werk- en leefpatronen'', staat in een nieuw advies. Schadelijke effecten moeten zoveel mogelijk aan banden worden gelegd.

''Wat je niet begrijpt, vertrouw je niet zo snel'', noteerde de Raad voor verkeer en waterstaat. Het huidige normenstelsel voor Schiphol is te complex en moet dus op de helling.

De voorzitter van de raad, Friso de Zeeuw, heeft enige ervaring met de geluidsnormen. Hij was gedeputeerde in Noord-Holland en voorzitter van de commissie geluidhinder Schiphol. Twee jaar geleden zei hij al:'' Vertegenwoordigers van het ministerie, de luchthaven en bewoners zitten vaak met elkaar om tafel en praten in technische termen. In de nieuwe wet vastleggen wat de grenzen van Schiphol zijn, is een illusie gebleken.'' Volgend jaar pas komt het kabinet met een evaluatie van de luchtvaartwet waarin de normen (voor onder meer geluid) van Schiphol staan.

Het rapport van de raad levert nu alvast een bijdrage. Staatssecretaris Schultz verklaarde gisteren dat zij meer dan zestig adviezen kreeg.

Eerder deze week noemden KLM, de luchtverkeersleiding en Schiphol de grenzen te star. Maar Milieudefensie drong gisteren juist aan op aanscherping van de regels om uitbreiding van lawaai, gevaar en vervuiling tegen te gaan. Het advies van de raad is volgens Milieudefensie de zoveelste 'oprekoperatie' voor ' ongebreidelde groei'.

De Raad voor verkeer en waterstaat stelt voor de luchtvaart te laten groeien binnen nieuwe grenzen: '' Nederland heeft een sterk internationaal georiënteerde economie en is geen eiland in de wereld. Een slot op verdere groei heeft desastreuze gevolgen. Dat risico is voor de economische ontwikkeling te groot.'' De klimaatverandering is volgens de raad dermate ernstig dat in het rapport de hoop wordt uitgesproken dat de komende tien tot vijftien jaar internationaal zware ingrepen plaats zullen vinden. De raad is ook voor heffing van btw op kerosine -nu nog vrij van belasting. Maar optimisme over het maken van afspraken hierover is er nauwelijks: koester geen valse verwachtingen, staat in het rapport.

In 1995 werd nog gedacht dat het vliegverkeer beperkt zou kunnen worden tot 44 miljoen passagiers jaarlijks op Schiphol. In het nieuwe normenstelsel werd getracht economie en milieu met elkaar in evenwicht te brengen. De nieuwe Polderbaan zou de overlast beperken, maar het beeld dat de economie steeds prevaleert, overheerst in de omgeving van de luchthaven, constateert de raad. De raad vindt dat het kabinet open en eerlijk duidelijk moet maken dat de hinder kan toenemen. Tegelijk moet de luchthaven zich een fatsoenlijke buur tonen, afspraken maken met omwonenden en bijvoorbeeld vliegtuigen die het meeste lawaai maken de hoogste prijzen laten betalen.

Het maken van een zone waarin bepaalde regels gelden (bijvoorbeeld geen woningbouw) blijft noodzakelijk. Geluidsbelasting niet meer berekenen, zoals in het huidige stelsel, maar meten, schept verder meer helderheid voor omwonenden. Verder is het goed om lawaai maximaal te concentreren, meent de raad. Minder mensen krijgen meer last en soms moeten woningen plat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden