Adverteren naast God kost veertig eurocent

Filosofie is duurder dan religie, Calvijn kost veertig cent, Mohammed bijna de helft. En zelfs God is te koop op internet.

Wat is het duurste religieuze begrip op internet? En scoort de nieuwe aartsbisschop Eijk beter dan zijn voorganger Simonis? Hoe populair is filosofie?

Niet alles is in geld uit te drukken, maar de populariteit van bepaalde zoektermen op internet is dat wel. Google werkt daarvoor met Adwords (zie hiernaast); bedrijven die gebruik maken van deze internetveiling, krijgen een rekening waaruit de prijs per term blijkt.

Trouw heeft dit jaar geëxperimenteerd met Adwords, onder andere voor de internetcommunity van religie & filosofie, Meer!.

Uit een analyse van de honderden geselecteerde zoektermen blijkt dat begrippen die met wijsbegeerte samenhangen of ertegenaan liggen, over het algemeen het duurst zijn. ’Filosofie’ kost 63 eurocent. ’Esthetiek’ doet 24 cent, ’logica’ het dubbele. ’Kant’ kost 51 cent, ’zen’ 59.

De sectie religie kent door de bank genomen lagere prijzen. In lijn met de actuele stand ervan, is ’oecumene’ laag gewaardeerd (15 cent), precies even duur als ’paranormaal’ en ’bijbel’. Voor ’meditaties’ brengt Google 48 cent in rekening, ’kloosters’ kosten 27 cent.

De strijd tussen Rome en Reformatie wordt door Adwords niet overtuigend beslist. ’Priester’ mag dan honderd procent meer waard zijn dan ’predikant’ (20 cent), ’protestants’ (30) doet het weer beter dan ’rooms’ (23) en men dient bij iedere klik op ’Calvijn’ vier dubbeltjes te betalen.

De komende en de gaande man in Utrecht – kardinaal Simonis werd vorig jaar opgevolgd door aartsbisschop Eijk – zitten elkaar qua financiële vergoeding op de hielen, waarbij de nieuweling het nog moet afleggen: Eijk kost 12 cent, Simonis 15.

Wie mocht denken dat ’spiritualiteit’ het levensbeschouwelijke toverwoord van nu is, komt bedrogen uit. Prijs: 8 cent. Het aloude ’bidden’ is vijftig procent duurder.

In de interreligieuze dialoog legt de islam het af tegen het christendom; ’Mohammed’ is goed voor slechts 22 cent. Wat nog wel altijd hoger is dan ’atheïsme’ (15 cent). En ze verliezen allemaal kansloos van ’jodendom’ (75 cent).

Wat is de duurste en de goedkoopste zoekterm, en wat kost ’God’?

’Deugden’ zijn vrijwel te geef, net als ’geestelijke muziek’: 4 cent. En de duurste Adwords-zoekterm is een verrassende: ’hindoeïsme’ is 80 cent waard. Ten slotte: adverteren naast ’God’ kost welgeteld 40 eurocent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden