'Advertentie-uitgaven Laurus fors toegenomen'

(Novum/Betten) - Laurus heeft in de eerste negen maanden van 2005 ruim EUR 30 miljoen aan advertenties uitgegeven. Dat meldt het Algemeen Dagblad (AD) woensdag op basis van gegevens van Nielsen Media Research. Volgens de krant geeft Laurus sinds 2001 structureel meer uit aan reclame.

In de eerste negen maanden van 2001 werd nog EUR 13,5 miljoen uitgegeven en in dezelfde periode van 2002 was het bedrag nog EUR 14,5 miljoen. Belangrijkste oorzaak is de prijzenoorlog waarin de Nederlandse supermarkten zijn verwikkeld.

Door de stijging van de reclame-uitgaven stormt Laurus volgens het AD de top-10 van grootadverteerders in Nederland binnen. Het bedrijf staat op de negende plaats. Lever Faberge heeft in de eerste maanden het meest uitgegeven aan reclame. Het onderdeel van Unilever, dat onder meer Dove en Sun-afwasmiddelen produceert, gaf zo'n EUR 71 miljoen uit.

Procter & Gamble, Unilevers belangrijkste concurrent en producent van onder Pampers en Ariël, volgde met EUR 61 miljoen en KPN werd van de eerste plaats verdrongen. Het telecombedrijf gaf EUR 56 miljoen uit aan advertenties en commercials.

Albert Heijn, dat de prijzenoorlog in Nederland in gang zette, bezet de zesde plaats in de top-10 met een budget van EUR 43 miljoen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden