Adverteerder mist groeimarkt van rijke 55-plussers

'Groep bezit toch 80 procent van het geld'

Adverteerders zouden zich meer moeten richten op 55-plussers en niet alleen op mensen tussen de 20 en 49 jaar. Dat zegt Michel van der Voort, directeur van de Stichting Promotie Televisiereclame (Spot), die gisteren cijfers bekendmaakte over televisiereclame in Nederland. Bedrijven mikken met hun reclame nu vooral op zogenoemde boodschappers, de mensen die de inkopen doen. "55-plussers worden genegeerd, terwijl die groep zo'n 80 procent van het totale vermogen bezit in Nederland. Vroeger bewaarden ze hun geld voor hun kinderen, nu geven ze het graag uit."

Uit de cijfers blijkt dat Nederlandse televisiezenders in de tweede helft van 2013 meer geld hebben verdiend aan de verkoop van reclamespots dan een jaar eerder. De omzet uit reclamespots groeide in de laatste zes maanden van het jaar met 1,2 procent naar 436 miljoen euro. Adverteerders gaven over heel 2013 wel minder geld uit aan televisiereclame; de nettobestedingen daalden naar 933 miljoen euro (min drie procent). Van der Voort verwacht dat de stijgende lijn van het laatste half jaar in 2014 verder omhoog gaat, vooral als adverteerders 55-plussers gaan aanspreken.

Een andere trend is dat bedrijven minder vaak adverteren binnen televisieprogramma's dan vroeger. Adverteerders kunnen hun producten niet alleen aanprijzen in reclameblokken tussen programma's, maar ook binnen uitzendingen. Zo sponsort supermarktketen Lidl het RTL4-programma Life4You, waarin kok Sandra Ysbrandy kookt met Lidl-producten. "Aan zulke reclame hebben adverteerders het afgelopen jaar ruim twaalf procent minder geld uitgegeven dan in 2012", zegt Van der Voort. "Dat komt doordat reclamespots vaak goedkoper zijn: de prijs daalde tijdens de recessie. Daarnaast zijn de effecten van reclamespotjes beter meetbaar dan die van reclame binnen programma's."

Reclamefilmpjes zijn niet alleen te zien op televisie, maar ook steeds vaker op internet. Wie een programma online terugkijkt moet vaak eerst een advertentie bekijken. Online-reclame bracht het afgelopen jaar ruim 37 procent meer geld in het laatje bij televisiezenders dan in 2012: ruim 12 miljoen euro. Bedrijven kopen volgens Van der Voort vaak online-zendtijd in combinatie met reclamespots op televisie.

De omzet van reclame op internet stijgt snel, maar komt niet in de buurt van de reclameuitgaven op televisie. De televisie haalt nog steeds 25 procent van alle reclame-inkomsten binnen. "En dat zie ik de komende jaren niet veranderen", zegt Van der Voort.

"Het marktaandeel van televisiereclame is de afgelopen jaren zelfs gegroeid. Online-reclame maakt een opmars, maar die gaat meer ten koste van reclame in kranten dan op televisie."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden