Adidas staat op zijn strepen in merkrechtruzie

Adidas kreeg in hoger beroep opnieuw gelijk.Beeld EPA

De een ziet een paar strepen als versiering, de ander ziet meteen een kledingmerk. Het verschil lijkt misschien niet zo van belang, maar modemerken als Adidas en Gucci zijn bereid de rechter erbij te halen om hun strepen te beschermen.

Deze week won Adidas weer een slag in de strijd om zijn strepen. Het zat de sportkledingfabrikant dwars dat het Belgische Shoe Branding Europe merkrecht had aangevraagd op twee parallel lopende, verticale strepen op een schoen. Deze twee strepen zouden te veel lijken op de drie strepen van Adidas. In hoger beroep heeft Adidas nu, opnieuw, gelijk gekregen.

Het is niet de eerste keer dat Adidas op zijn strepen staat. Het sportmerk heeft diverse juridische conflicten uitgevochten om de drie verticale strepen te beschermen tegen copycats. Onder meer K-Swiss en H&M kregen de juristen van Adidas achter zich aan. H&M had in de ontwerpen gebruikgemaakt van twee verticale strepen, dus geen drie zoals Adidas heeft. Toch won het sportmerk. "Sindsdien is de positie van Adidas ijzersterk", zegt Margot Span van Köster Advocaten, die kledingbedrijven adviseert over merkenrecht.

Alles om het merk te beschermen

Adidas heeft volgens Span speciale medewerkers in dienst die speuren naar soortgelijke strepen bij andere kledingfabrikanten. Alles om het merk te beschermen. "Adidas wil voorkomen dat het merk verwatert, natuurlijk ook omdat er enorme marketingbudgetten aan zijn besteed." De vraag is hoe ver Adidas hier in kan gaan. "Twee verticale strepen mag dus niet, maar wat te denken van vier strepen in verschillende kleuren?"

Ook modehuis Gucci hecht aan zijn streepcombinaties van blauw-rood-blauw en groen-rood-groen. In de VS is Gucci verwikkeld in een harde juridische strijd met kledingketen Forever 21, die de streepcombinaties zou hebben gekopieerd. Maar Forever 21 laat zich niet zo maar de oren wassen. De kledingketen heeft de tegenaanval ingezet. Zo stelt Forever 21 nu dat de streepcombinaties die Gucci gebruikt helemaal niet onderscheidend genoeg zijn. En daarom wil Forever 21 dat deze reeds geregistreerde merken van Gucci worden geschrapt.

Het draait er bij dit soort zaken om of de herkomst van het kledingstuk aan de strepen direct te herkennen is of niet. Span: "Denk je gelijk aan Gucci bij die streepcombinaties, of is het gewoon een versiering?" Hoe dan ook blijft het in de mode altijd lastig te bepalen of sprake is van kopieergedrag of dat een ontwerper simpelweg is geïnspireerd door de ander, zegt Span. "De lijn tussen inspiratie en imitatie is dun."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden