Adidas maakt geen reclame meer op TV

Adidas stopt definitief met tv-commercials. Beeld AFP
Adidas stopt definitief met tv-commercials.Beeld AFP

Adidas denkt haar doelgroep beter te kunnen bereiken op het internet en stopt daarom definitief met tv-commercials. Zullen andere adverteerders volgen?

De vorig najaar aangestelde CEO van Adidas, Kasper Rorsted, laat er geen gras over groeien. In een interview met de Amerikaanse tv-zender CNBC zegt hij deze week dat ‘vanaf nu alle marketing van Adidas via digitale media zal gaan’. Rorsted: “Onze jonge klanten komen bij ons via mobiele apparaten dus je zal van ons geen tv-reclames meer zien”.

Besteedde de Duitse producent van sportartikelen in 2012 nog ruim 1,4 miljoen euro aan tv-spotjes in Nederland, de laatste jaren daalde dat bedrag sterk. Vorig jaar gaf Adidas enkele tienduizenden euro’s uit aan reclame op de Nederlandse televisie, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Daarmee is Adidas een kleine speler op markt van tv-commercials. Ook de 1,4 miljoen euro uit 2012 komt niet in de buurt van de tientallen miljoenen euro’s die supermarktketens en andere bedrijven georiënteerd op ‘boodschappers’ ieder jaar uitgeven aan tv-spotjes. Voor grote concurrent Nike geldt hetzelfde.

Jonge doelgroep

“Bedrijven gebruiken televisie om bekendheid te genereren. Adidas zie je natuurlijk veel terug bij live sportevenementen zoals het voetbal. De jonge doelgroep die zij aanspreken zit veel op het internet dus in dat opzicht lijkt dit een logische stap”, zegt Berry Punt, marketing manager bij Nielsen. “Via het internet en op sociale media kun je goed een specifieke doelgroep zoals jongeren benaderen. Op televisie weet je niet precies wie wanneer kijkt, dan schiet je meer met hagel.”

Punt verwacht niet dat andere adverteerders, ook niet die gericht op jongeren, Adidas zullen volgen en televisie achter zich laten. “Ja, er wordt altijd gezegd dat meer ouderen televisie kijken. Maar kijkcijfers wijzen uit dat er nog genoeg jongeren televisie kijken om ze met tv-spotjes te bereiken.”

Geen verrassing

Ook Michel van der Voort, directeur van tv-marketingorganisatie Screenforce zegt niet te schrikken van de uitspraken van de Adidas-CEO. “Adidas adverteerde al niet zoveel meer op meer op tv dus dat verrast me niet.” Screenforce presenteerde vorige week het TV Jaarrapport 2016. Hieruit bleek onder meer dat de totale bestedingen aan tv-reclame in Nederland vorig jaar toe nam. En de uitgaven van de retail stegen met 13 procent tot 729 miljoen euro, daarmee is de branche de grootste adverteerder op tv geworden. “De ontwikkeling bij Adidas past niet in het bredere beeld op de advertentiemarkt”, aldus Van der Voort. “Daarnaast zien we dat bedrijven die fors investeerden in online media nu weer terug komen bij massamedia zoals televisie. Kijk naar Pepsi cola, die gingen weg van de tv, maar kwamen snel weer terug. Het blijft heel moeilijk om online een groot publiek te bereiken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden