ADHD: Wat kan ik doen als ouder?

(Reyer Boxem) Beeld
(Reyer Boxem)

Wanneer u vermoedens heeft van ADHD bij uw kind, kan een eerste stap zijn om dit te bespreken met de leraar van uw kind op school. Spreek uw vermoedens uit en ga na of uw kind op school ook tegen bepaalde moeilijkheden aanloopt.

Geeft de school eveneens aan dat zij vermoedens hebben van ADHD, dan gaat u naar uw huisarts. Zit uw kind (nog) niet op school? Dan kan een eerste stap (eventueel via het consultatiebureau) de huisarts zijn. De huisarts zal u na een gesprek verwijzen naar een van de volgende instanties:

a) Bureau Jeugdzorg: bij kinderen met een gemiddelde intelligentie (IQ boven de 85). Bureau Jeugdzorg brengt de hulpvraag in kaart, doet eventueel onderzoek en verwijst naar een passende zorginstelling, zoals: de Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ, bijvoorbeeld Riagg), een ziekenhuis (afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie) of een particulier bureau met psychologen en/of orthopedagogen.

b) Het Centrum Indicatie Zorg (CIZ): bij kinderen met een beneden gemiddelde intelligentie (IQ onder de 85). Deze voert een intakegesprek en verwijst voor onderzoek door naar bijvoorbeeld het Riagg.

U kunt ook zelf direct contact opnemen met deze instanties. Wanneer het nog onduidelijk is wat de intelligentie is van uw kind, kan er op school eventueel een intelligentie onderzoek worden aangevraagd.

In een spreekkamer van een arts of bij Bureau Jeugdzorg kan een kind zich heel anders voordoen dan thuis of op school. Hoewel de onderzoekers zich hier bewust van zullen zijn, is het handig hier op in te spelen. Dit kan door een brief voor de arts of Bureau Jeugdzorg op te stellen waarin u als ouder de problemen die zich thuis en op school voordoen op een rijtje zet. Om van een stoornis te kunnen spreken, moeten de symptomen van ADHD zichtbaar zijn voordat een leerling zeven jaar oud is. De problemen moeten bovendien minstens zes maanden aanwezig zijn.

Een kinderpsychiater, gz-psycholoog of kinderarts onderzoekt uiteindelijk uw kind. Hierbij kan hij gebruik maken van vragenlijsten die de ouders/verzorgers, het kind zelf en de school invullen. Voor het stellen van een diagnose is het belangrijk

om te kijken of de problemen zich in meerdere situaties (dus zowel op school als thuis) voordoen. Bij een leerling die op school druk gedrag vertoont, maar dat thuis en op de sportclub zo mak als een lammetje is, is er een kleine kans op ADHD. Medewerking van de school aan het onderzoek is daarom wenselijk.

Zie ook:

Wat is het?

Wat kan ik doen als leraar?

Deze informatie werd mogelijk gemaakt door de CED-Groep. Meer weten over hoe u met ADHD om kunt gaan? Kijk op de website van de CED-Groep.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden