Adèle Bloemendaal blijft een mysterie

Geen 'Animal crackers' meer en geen 'Ranking the stars'. Media-staatssecretaris Dekker wil af van mompelende marmotten en kirrende diva's bij de publieke omroep. Max-baas Jan Slagter ('Heel Holland bakt') reageerde aangebrand. "Dekker begint op Berlusconi te lijken", sprak hij demagogisch in het 'Journaal'. Terwijl wij nu juist dachten dat Berlusconi de oervader was van leeg vermaak.

Maar gelukkig: wie Italië zegt, zegt ook Mastroianni, Lollobrigida, Cardinale en Loren. Het viertal dat de bloeiperiode van de Italiaanse film markeerde, was te gast in de 'Tv show' (Tros). De eerste drie op archiefbeeld en de vierde 'live'. Sophia Loren heeft pas haar autobiografie gepresenteerd, vandaar. De filmdiva had er niet veel zin in. "Ik ben net als Mastroianni: privé is privé." Daar was Ivo Niehe mooi klaar mee. Helemaal naar Genève afgereisd met z'n talenknobbel en charme-kit, en dan dit. Hij had kunnen vragen: was het niet moeilijk om 336 pagina's over uzelf vol te pennen als alles privé is? Maar zo is Niehe natuurlijk niet. Hij blijft de elegante gastheer, die dankzij die eigenschap elke wereldster te spreken krijgt. En die ons vervolgens liever een mooi koffietafelboek voorschotelt dan een scherp, diepgravend interview.

Onze eigen diva Adèle Bloemendaal kwam eveneens moeilijk op stoom. In 'Eens wil ik er vanaf zijn' (AvroTros) slaagde regisseur Maarten Mourik er met veel knip- en plakwerk in een aardig portret van de 81-jarige actrice te schetsen, maar méér dan dat was het ook niet. Hij kon er weinig aan doen. Bloemendaal zat duidelijk niet te wachten op vier uitputtende interviewsessies. Bovendien maakte een reeks hersenbloedingen haar het spreken zwaar.

Telkens stond Mourik voor noppes voor haar huis. Wat wel hilarische beelden opleverde. "De gordijnen wéér dicht, zou ze nog slapen?" Vanachter een dichte deur hoorden we de diva roepen: "Heb je m'n sms niet gekregen? Ik moet straks boodschappen doen." Mourik, inmiddels getraind in tegenslag, bleek inventief. "Ik heb brood voor je meegenomen." Adèle's hand verscheen tastend door de kier. "Dankjewel." Wel brood, geen interview. Volgende keer beter.

Ach, na het eerste gesprek had Bloemendaal al verzucht: "Waar wil je het in godsnaam nog over hebben? Is niet alles al besproken?" Ze had verteld dat haar ex Donald Jones en zij wel eens op de vuist gingen ('van pa boksen geleerd') en ze had haar kat, constant op schoot, klappen gegeven. Maar ze bleef een mysterie. Uiteraard was Mourik niet tevreden.

Zijn vasthoudendheid valt te prijzen, en Bloemendaal heeft natuurlijk altijd wel komische tekst paraat. Zoals over haar notoire afzeg-gedrag. "U cancelde hele tournees, is het niet?" Bloemendaal: "Inderdaad, maar als ik kwam, was ik nooit te laat." En over haar moederschap: "Een rare moeder? Ja. Een afwijkende? Absoluut. Een alcoholische? Dikwijls."

De klaterende lach was er nog steeds, al leek Bloemendaal zachter en kwetsbaarder dan vroeger. Wat haar niet belette om met ferme hand cameravoering en belichting te regisseren ('noem me één reden om een mens lelijk te maken').

"Welke indruk wilt u dat de mensen van u hebben?", vroeg Mourik ten slotte. "Interesseert me geen reet! Hahaha." Ja, een diva blijft het.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden