Ad Snoek, sluiswachter 'Het is nu wachten op gelijk water'

Ons dagelijks werk is meer dan levensonderhoud alleen, we ontlenen er waardigheid aan. Maar wat doen we precies?

"Kijk, daar komt een binnenvaartschip aan, de Union, een zandschip. Hier op de Schie in Rotterdam vaart voornamelijk zand en grind voorbij, de boten gaan richting Den Haag, Delft, Spaanse Polder.

Ik ben sluiswachter op de Parksluizen. We hebben hier een kleine sluis, voor de pleziervaart, en een grote sluis voor de beroepsvaart. Hiervoor heb ik 24 jaar op de binnenvaart gewerkt. Wil je brug- of sluiswachter worden, dan moet je minimaal vijf jaar gevaren hebben, alle binnenvaartdiploma's hebben of tegenwoordig nautop 1 en 2 en het liefst nog nautop 3.

De binnenvaart vond ik te zwaar worden, dat gaat 24 uur per dag door. Hier op de sluis werken we ook 24 uur per dag, maar dan in ploegendienst. Dat is beter te doen.

Dit zandschip komt van de buitenkant, dat noemen wij de Maaskant. De waterstand aan die kant verschilt continu, staat in open verbinding met de zee en is dus afhankelijk van het tij. Aan de binnenkant hebben we kanaalpeil, dat is een vast gegeven, minus 40 centimeter NAP. Het verschil tussen de binnen- en de buitenkant kan oplopen tot plus twee meter. Het schip zal moeten wachten, we hebben nog geen gelijk water. Voor ik de sluisdeuren kan openen en de bomen laten zakken, moet het waterpeil aan beide kanten - Maaskant en in de sluis - gelijk zijn.

Kijk, aan de buitenkant komt nu ook nog een schip met vuilnis aan. En aan de andere kant liggen een paar plezierjachten. Mijn collega stuurt ze nu naar de kleine sluis. Het loopt tegen vieren, dan is het tot half zes spitsuur voor het landverkeer, spertijd. Het wordt gezellig druk, ik houd van een beetje aanloop. Daarom vind ik het ook heerlijk om hier, bijna onder de Euromast, midden in de stad te werken. Er gebeurt altijd wat. Laatst slalomde er nog een brommer op het allerlaatste moment tussen de bomen door. Gelukkig hebben we overal camera's en zag ik het op tijd, zodat ik het proces kon stoppen.

We moeten nu snel handelen - zonder stress, dat is wel anders dan vroeger, op de binnenvaart dat was andere spanning. Want hoe sneller wij handelen, hoe korter de schippers hoeven te wachten, hoe beter de doorstroming in het verkeer blijft.

We hebben nu gelijk water. De kunst van snel handelen is goed indelen: meerdere schepen in één keer van de ene kant naar de andere kant schutten. De schutlengte van deze sluis is 128 meter in de lengte en 13,55 breed. Toch presteren we het hier om twee schepen van zeventig meter erin te krijgen. Dan moeten ze allebei schuin in de sluis. De meeste schepen zijn vaste klanten. De maten van de schepen ken ik uit mijn hoofd, en anders zoek ik ze even op. Ik weet precies hoe ik de boten wil hebben, de schippers weten dat ook.

Deze schepen zijn niet zo groot, het lukt makkelijk om ze in één keer te schutten."

Peter Henk Steenhuis

Marcel Prins

Ook zin in werk? Publiceer op www.zininwerk.info uw eigen verhaal

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden