AD Nieuwsmedia ziet oplage met tien procent dalen

(Novum/Betten) - AD Nieuwsmedia, een joint venture van PCM en Wegener waarin het Algemeen Dagblad en enkele regionale kranten in 2005 zijn ondergebracht, heeft de oplage in het eerste kwartaal van 2006 op kwartaalbasis met 10,2% zien afnemen tot 464.032. Dit blijkt uit cijfers van het HOI, instituut voor media auditing.

De daling komt mede door een halvering van de losse verkoop in het eerste kwartaal van 2006 vergeleken met het laatste kwartaal van vorig jaar, maar ook het aantal abonnees daalde. AD Nieuwsmedia kondigde vorige week vrijdag aan 75 banen te schrappen, mede vanwege een daling van de oplage, maar ook vanwege een tegenvallende advertentiemarkt. Wegener heeft een belang van 37% in de joint venture.

De door het HOI verzamelde cijfers betreffen de totale betaalde kernoplage. Over het derde kwartaal van 2005, het eerste kwartaal waarin AD Nieuwsmedia actief was, lag deze oplage nog op 546.118. In het vierde kwartaal van 2005 daalde de oplage 5,4% naar 516.586, gevolgd door een daling met 11,3% in het eerste kwartaal van 2006.

AD Nieuwsmedia kende in het eerste kwartaal van 2006 430.965 betalende abonnees tegen 451.178 een kwartaal eerder, een daling van 4,5%. De losse verkoop nam af van 58.670 tot 27.524, een daling met 53%.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden