Action verovert Europa, maar de concurrentie nadert

Budgetketen uit Zwaagdijk heeft 655 winkels in zes landen. Aantal Franse vestigingen is vorig jaar verdubbeld.

ELISA HERMANIDES

Niet alleen Nederlanders houden van goedkoop graaien in een al maar wisselend assortiment aan huishoudspullen en prullaria, ook Fransen zijn niet vies van het meepakken van koopjes. Budgetketen Action timmert in Frankrijk dan ook fors aan de weg: het aantal winkels is er vorig jaar meer dan verdubbeld naar 120.

En de expansiedrift van Action reikt verder, zo bleek gisteren uit de jaarcijfers. Afgelopen jaar werden de eerste winkels in Luxemburg en Oostenrijk geopend en de uitbreiding gaat dit jaar verder, op een nog hoger tempo. Wat in 1993 begon met een winkel in het West-Friese Zwaagdijk is uitgegroeid tot een internationale speler met 655 winkels in zes Europese landen. Alleen al het afgelopen jaar werd het aantal winkels uitgebreid met 141 stuks. Daarmee creëerde het concern, dat in handen is van private investeerder 3i, ongeveer 7000 banen.

Terwijl het winkellandschap de afgelopen tijd op zijn grondvesten schudde door faillissementen, lijkt Action weinig last te hebben van de malaise. De combinatie van bodemprijzen en een snel wisselend aanbod (slechts 40 procent van het assortiment is vast) trok in het vierde kwartaal van 2015 gemiddeld 5 miljoen bezoekers per week naar de winkels.

De omzet in 2015 groeide ten opzichte van een jaar eerder met 32 procent naar bijna 2 miljard euro. Die groei is niet alleen te danken aan de uitbreiding. Los daarvan was er namelijk ook nog een autonome omzetgroei van 7,6 procent. Het bedrijfsresultaat voor belastingen kwam uit op 226 miljoen, ruim een derde meer dan in 2014.

Toch kan Action zich niet veroorloven achterover te leunen. Blokker stoomt op met zijn eigen budgetformule Big Bazar en ook Op=Op Voordeelshop zit niet stil. Tegelijkertijd rukken winkelformules uit het buitenland op. Denk aan het Deense Flying Tiger. "Action was misschien wel de eerste die de budgetformule goed in de vingers had, maar inmiddels hebben ze niet langer de alleenheerschappij", zegt retaildeskundige Paul Moers.

Hij verwacht dat het door de concurrentie ook lastiger wordt om partijen goedkope spullen op te kopen, een kunstje waar Action groot mee is geworden. "Als er meer inkopers zijn die naar dat soort goedkope restpartijen op zoek zijn, word je gedwongen om meer op een reguliere manier te bestellen." Ook vraagt Moers zich af of A-merken op lange termijn nog wel trek hebben in het dumpen van spullen bij budgetketens. "Het doet toch af aan je merk als je in zo'n winkel te krijgen bent."

Ook het economisch tij kan Action dwars gaan zitten, denkt Moers. "Action heeft de afgelopen jaren enorm geprofiteerd van de crisis. Als mensen straks meer geld in de portemonnee hebben, kunnen ze ook weer elders kijken. Het gaat zich toch wreken dat veel spullen die je er koopt niet van goede kwaliteit zijn."

undefined

'Niet erg duurzaam'

Action heeft de laagste score op de duurzaamheidsindex van Rank a Brand, een vergelijkingssite die de duurzaamheid van merken in kaart brengt. Dit komt voornamelijk doordat Action niet communiceert over zijn duurzaamheidsprestaties. De prestaties die Action wel meldt, zijn volgens Rank a Brand mager: het bedrijf heeft bijvoorbeeld slechts enkele maatregelen genomen om de CO2-uitstoot te reduceren.

Action heeft toegezegd zijn prestaties op het gebied van duurzaamheid beter naar buiten te brengen. Een woordvoerder benadrukt dat Action duurzaamheid wel degelijk belangrijk vindt en ook al veel doet op dit gebied. Zo heeft Action een eigen beleid waarin eisen voor leveranciers worden vastgelegd. Dit beleid komt overeen met verdragen van de Verenigde Naties en de International Labour Organization over onder meer werkomstandigheden, kinderarbeid en het recht op een vakbond. Action werkt alleen met kledingleveranciers die het Bangladesh Veiligheidsakkoord hebben ondertekend.

Op het gebied van milieu heeft Action naar eigen zeggen maatregelen genomen: in de winkels is de verlichting energiezuinig, het afvalscheidingsaandeel zit op 87 procent en klanten kunnen recyclebare producten inleveren in de winkels.

Dat hun score bij Rank a Brand zo laag is, komt volgens Action doordat de lijst gefocust is op kleding, terwijl de winkel veel meer verschillende producten aanbiedt. Volgens Rank a Brand zou een onderzoek met een lijst uit een andere sector geen wezenlijk verschil opleveren.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden