Actievoerders protesteren vandaag landelijk tegen meer vluchten

Beeld ANP

De roep om een einde aan de groei van het luchtverkeer klinkt zaterdag in het hele land. Treinen moet het nieuwe reizen worden.

Op zes plekken komen omwonenden van luchthavens, milieuactivisten en andere tegenstanders zaterdag samen om de groei van de luchtvaart een halt toe te roepen. Een unicum. De gezamenlijke boodschap in onder meer Amsterdam, Eelde, Eindhoven en Rotterdam: stop de groei van de luchtvaart, stop de toename van de CO2-uitstoot, want anders is het klimaatakkoord van Parijs niet haalbaar.

"We moeten af van het automatisme om de luchtvaart altijd maar te laten groeien", zegt actievoerder Leon Adegeest van Hoogoverijssel. Hij spreekt op de manifestatie in Zwolle, waar bewoners vooral vrezen voor de laagvliegende vliegtuigen van en naar luchthaven Lelystad. "Lelystad zou überhaupt niet worden uitgebreid, als Schiphol niet almaar was doorgegroeid", zegt Adegeest.

Volgens Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks is het landelijk protest uniek omdat het zo eensgezind is. "Bewoners lieten zich voorheen tegen elkaar uitspelen. Als Schiphol wordt ontlast hebben omwonenden van andere luchthavens daar immers weer last van. Maar nu trekt iedereen samen op."

In Maastricht is er vooral frustratie over de vrachtvliegtuigen die vliegen via Maastricht Aken Airport (MAA). "Die vluchten zorgen voor lawaai, maar ook voor veel fijnstof", zegt actievoerder Coen Eggen van de Alliantie Tegen Uitbreiding MAA. Hij wijst erop dat de toeristische sector in Zuid-Limburg er niet bij gebaat is. "In dit heuvellandschap wordt 1,2 miljard euro per jaar omgezet door de toeristische sector. We willen toch niet de kip met de gouden eieren slachten door nog meer vluchten toe te staan?"

Alternatief

De actievoerders benadrukken dat ze niet tegen vliegen zijn. "Maar waarom kunnen we vanaf nu de groei niet laten afvlakken?" vraagt Adegeest zich af. "We moeten stoppen met het subsidiëren van de luchtvaart waardoor je extreem goedkoop naar Barcelona kunt vliegen", zegt Van Eggen.

Reizen per trein is een goed alternatief voor het vliegtuig op de korte afstand, vindt Kröger van GroenLinks. Zij denkt dat een vliegtaks kan helpen om vliegreizigers de trein in te krijgen. Maar dan niet de vliegtaks die in het regeerakkoord staat, waarbij de belasting hoger wordt naarmate er verder gevlogen wordt. "Juist korte vluchten moeten relatief duurder worden, omdat de trein dan een realistisch alternatief wordt."

Ook het kabinet is gecharmeerd van de trein als alternatief voor vliegen op korte afstanden. In een brief aan de Tweede Kamer schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven donderdag dat het mogelijk is om 2 miljoen vliegreizen te vervangen door treinreizen. Tenminste, als de frequenties van internationale treinen worden verhoogd. Van Veldhoven ziet vooral mogelijkheden voor het overstappen van vliegen naar treinreizen op de bestemmingen Londen, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf en Brussel.

Lees ook: 
Voor je in het vliegtuig stapt, vraag je af: moet ik per se overal bij zijn?
Toerisme draagt bij aan de opwarming van de aarde. De vraag aan twee leden van het theologisch elftal: 
Wordt het tijd om vliegen aan banden te leggen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden