Actiedreiging haven Rotterdam door automatisering

FNV wil baangarantie van negen jaar en vroeger pensioen. CNV besluit morgen over deelname aan staking.

In de Rotterdamse haven dreigen grote acties. Als het Havenbedrijf en de containerrederijen niet tegemoetkomen aan de eisen van FNV Havens, dan wil die vakbond op zes dagen in december en januari actievoeren. De vakbond eist onder meer negenjarige baangaranties voor havenwerkers in de containersector.

Morgen stemt vakbond CNV over deelname aan de acties. Een comité van FNV is al in beraad over de te voeren acties. Volgens FNV-bestuurder Niek Stam moet het Havenbedrijf erop rekenen dat de containerrederijen stil komen te liggen. "We kondigen niet aan wanneer, want dan houden rederijen er rekening mee en mijden zij Rotterdam op die dagen."

De nieuwste containerterminals op de Tweede Maasvlakte zijn vergaand geautomatiseerd. Stam vreest dat honderden banen verloren gaan, omdat zij lading zullen wegtrekken bij de huidige containerterminals.

Daarom wil hij een baangarantie tot en met 2024. Ook moeten de 632 havenwerkers die tussen 1953 en 1959 geboren zijn eerder met pensioen kunnen met behoud van salaris. "Het Havenbedrijf maakt jaarlijks tweehonderd miljoen euro netto winst. Ze geven negen miljoen euro korting aan de rederijen. Ze compenseren het milieu, maar de werknemers kunnen de pleuris krijgen."

De haven is een van de laatste grote vakbondsbastions. Tachtig procent van de havenwerkers in de containersector is lid, zegt Stam. Die leden steunen in overgrote meerderheid de voorgenomen acties. Van de 850 FNV-leden die maandag stemden, waren er vijf tegen.

President-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf maakt zich zorgen over de actiedreiging. Volgens zijn woordvoerder pikken internationale media het nieuws op. Vervelend, precies in de tijd dat containerrederijen hun vaarschema's voor volgend jaar opstellen. "En die schuiven de laatste jaren heel gemakkelijk met lading. In Antwerpen kwam er 8 procent containervracht bij, in Hamburg ging er negen procent af. In Zeebrugge zelfs 26 procent."

De grote rederijen vormen allianties, waardoor ze lading op elkaars schepen kunnen boeken. Zo kunnen Maersk of MSC makkelijk het onrustige Rotterdam links laten liggen, vreest de havenbeheerder.

De woordvoerder benadrukt dat de meeste havenwerkers al baangaranties hebben tot 2017 of 2019. "We hoeven dit dus niet voor 1 januari op te lossen." Ook zijn er al uitstroomregelingen, oudere havenwerkers kunnen 80 procent van hun werk voor 90 procent van hun loon doen.

Buiten de haven vinden ze werkgelegenheidsgaranties van negen jaar misschien onrealistisch, maar dat boeit Stam niet. "Omdat wij het hier ietsje beter hebben, zijn ze buiten de haven jaloers. Het Havenbedrijf en de rederijen willen de bonden breken en de oudjes eruit werken, zodat zij het rijk alleen hebben. Daar heb ik geen reet mee te maken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden