Actiedag Filippijnen mobiliseert 'Hilversum' en verre omstreken

Met een gezamenlijk tv-programma sluiten vanavond de Nederlandse Publieke Omroep, RTL, SBS en de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) de inzamelingsdag voor de Filippijnen af.

De nationale actiedag is om 6 uur begonnen: vanaf dat moment staan programma's als Vandaag de Dag, RTL Nieuws, Koffietijd, en Studio Max stil bij de situatie op de Filippijnen, sporen publiek aan te doneren op giro 555, en 'schakelen' met het actiecentrum in het gebouw van Beeld & Geluid in Hilversum, waar ook bezoekers (al dan niet met cheque) welkom zijn. Vanaf die lokatie presenteren Bridget Maasland, Jeroen Pauw, Paul Witteman en Humberto Tan tussen 22.30 en 00.00 uur het afsluitende programma.

Geen grote publieksshow op primetime dus, zoals eerder dit jaar voor Syrië. "Je moet variëren om de impact en de betekenis van zulke programma's zo groot mogelijk te maken", verklaarde NPO-televisiedirecteur Gerard Timmer eerder tegenover de NOS. Evengoed wordt heel 'Hilversum' op deze manier gemobiliseerd.

Gouden Plaat
Vrijdag begon Show Nieuws met een veiling van persoonlijke bezittingen van BN'ers. Liefhebbers kunnen bieden op bijvoorbeeld het trouwpak van Jan Smit, een bh-model van Marlies Dekkers dat Britney Spears heeft gedragen, een Gouden Plaat plus Topperskostuum van Gordon, en vipkaarten voor de theatershow van Danny de Munk.

Radio 2 wijdt een marathonuitzending aan de actie, De Wereld Draait Door verkoopt zendtijd aan mensen die hun zang-, dans- of goocheltalent willen etaleren, en Man Bijt Hond organiseert een veiling met onder meer werk van schilder Anton Heyboer. Ook regionale omroepen organiseren inzamelacties.

Streep
De actie ziet er veelbelovend uit, vindt SHO-voorlichter Jos de Voogd. Twee dagen nadat het bekende gironummer beschikbaar was gesteld voor de Filipijnen, was al 3,5 miljoen euro gestort. "Daar zijn we content mee. Veel mensen zijn geraakt door de ramp. De Filippijnen hebben vaker wateroverlast, maar deze ramp is zó zwaar: er is een streep door het land getrokken."

De Voogd verwacht dan ook veel van het live schakelen naar Beeld & Geluid. "Die opzet is nieuw, en bedoeld om een breed publiek bij het zenuwcentrum in Hilversum te betrekken. In het hele land worden acties georganiseerd."

De actiedag komt tien dagen nadat tyfoon Haiyan een immense ravage veroorzaakte op de eilandengroep. Sindsdien is herhaaldelijk bericht over de moeizaam verlopende hulpverlening. De Voogd noemt de situatie niet uitzonderlijk. "Een ramp van deze omvang betekent chaos." De berichtgeving zou wel een extra motivatie kunnen zijn om te doneren.

Eerdere tv-acties
De resultaten van grote inzamelingsacties kunnen nogal uiteenlopen. Natuurrampen leveren doorgaans meer medeleven én geld op dan zogeheten man made disasters, zegt Jos de Voogd, voorlichter van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO). De actie, begin dit jaar voor slachtoffers van het burgeroorlogsgeweld in Syrië, leverde 'slechts' 4,9 miljoen euro op.

Topvijf tv-acties
1. Tsunami zuid-oost Azië, 2004
208 miljoen

2. Aardbeving op Haïti, 2010
111 miljoen

3. Kosovo, 1999
52 miljoen

4. Aardbeving Pakistan, India, Afghanistan, 2005
42 miljoen

5. Orkaan Mitch, Midden-Amerika, 1998
37 miljoen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden