Actie voor droogvallen platbodems op Wad

HARLINGEN - De werkgroep Maritiem Erfgoed Waddenzee pikt het niet langer dat platbodems niet meer ligplaats mogen kiezen onder de Dellewal, een lage dijk langs het vloedreservoir van de Terschellinger haven.

JAN ZEEGERS

De werkgroep gaat daarom vandaag op de Landelijke Droogvaldag uit protest met een vlootje traditionele schepen bij laag water voor anker aan de Dellewal. De gemeente Terschelling verbood dit, onder meer met het argument dat het horizonvervuiling op zou leveren.

Droogvallen op het Wad. Menigeen die dat wel eens heeft gedaan, bijvoorbeeld aan boord van een chartership van de bruine (zeil)vloot, weet hoe bijzonder die ervaring is. Het enige dat nodig is, is een schip met een platte bodem. En platbodems zijn vanouds de schepen der lage landen, simpelweg omdat deze schepen het best voldoen in onze ondiepe wateren. Bij laagwater droogvallen op een getijdewater en de reis vervolgen bij opkomend tij, was al eeuwenlang normaal.

Nu is de watersportvloot sinds de jaren '60 enorm uitgebreid. En niet alleen met traditionele, maar vooral met moderne schepen. Dat wil zeggen schepen die geen platte bodem hebben met zijzwaarden om de zijdelingse drift tegen te gaan, maar schepen met een (diepe) kiel onder het schip, die hetzelfde beoogt. Duidelijk is dat deze schepen niet droog kunnen vallen. Wèl kunnen ze bij laagwater in een geul waar water genoeg in blijft staan, voor anker gaan om bij wassend water de reis te vervolgen.

De Waddenzee is als bestemming, ondanks deze handicap voor de moderne 'scherpe' jachten, in populariteit enorm gestegen, waardoor de havens aan de Waddenzee en vooral die op de eilanden, in toenemende mate te klein bleken om het aanbod te bergen. En 'dus' werden die vergroot, zodat al die moderne schepen bij laag water in moderne havens met douches en winkels aan steigers af konden meren.

Zo bijvoorbeeld Terschelling. De vergroting van de haven was in 1989 voltooid. Tot die tijd ankerden veel platbodems onder de Dellewal. Het Terschellinger verbod maakte daar een eind aan.

Het protest van de werkgroep Maritiem Erfgoed Waddenzee richt zich overigens tegen meer aspecten van het overhedenbeleid ten aanzien van de Waddenzee, die door Nederland, Duitsland en Denemarken tot 'uniek en onvervangbaar natuurgebied is verklaard. Maar waar de Nederlandse overheid wèl toelaat dat er oliemaatschappijen boren en straaljagers bombarderen om te oefenen en dat de landmacht vanuit het Lauwersmeergebied met kanonnen hetzelfde doet.

En dan natuurlijk de Waddengemeenten, die het droogvallen verbieden, naar de mening van de werkgroep om de kas met havengelden en toeristenbelasting te spekken, terwijl de controle op de droogvallers alleen maar kan worden uitgeoefend door inspecteurs die in speedboten het Wad doorkruisen, op zoek naar overtreders. Zij stellen dat, als je het Wad ècht wilt beschermen, het aantal ligplaatsen aan diep water - dus de havens - juist moet verminderen, want die ligplaatsen trekken de massa. Als op het Wad slechts kon worden drooggevallen, zou maar een fractie van de huidige pleziervloot op dat water overblijven. En dàt zou pas ècht bescherming van het Wad opleveren.

Zover is het nog niet, maar om het beleid die kant op te beïnvloeden, gaat vandaag een vloot voor anker, daar waar het niet mag.

De politie op Terschelling doet er niets aan, want zij is er slechts voor het droge deel van het eiland. De waterpolitie dan. Die blijk van niets te weten. Nu was gisteren de sloepenrace Harlingen-Terschelling en daar was de 'natte' politie ook bij betrokken. En omdat 'er nog wat af te handelen is, blijven we vannacht op Terschelling', zegt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden