Actie tegen kiloknaller buurtsuper

null Beeld anp
Beeld anp

Het kleintje is de klos: supermarkt Emté is het doelwit geworden van de gisteren gestarte radiocampagne van Wakker Dier. De stichting, die succes boekte met het aanspreken van bedrijven op dierenleed, stelt dat meer dan 90 procent van de vleesaanbiedingen van Emté geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. 'Dat gekiloknal van Emté is niet oké', klinkt het in het radiospotje.

De keus om de kleine keten Emté op de korrel te nemen, was een strategische beslissing van de actiegroep. Bij het veel grotere Aldi, bijvoorbeeld, is een vleesaanbieding vaker een kiloknaller dan bij Emté. En marktleider Albert Heijn heeft volgens Wakker Dier de meeste kiloknallers van alle supermarkten. "Maar als je steeds je pijlen richt op grote ketens als Jumbo en AH, komen de kleintjes altijd weg met hun kiloknallers", zegt een woordvoerster van Wakker Dier.

De radiocampagne tegen Emté is de eerste waarin Wakker Dier een nieuwe definitie hanteert van 'kiloknaller'. Dat was vlees voor een kiloprijs lager dan die van kattenvoer: 4 euro en 12 cent. Nu is het een aanbieding van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Wakker Dier: "We hebben de supermarkten ruim een kwartaal de tijd gegeven om aan de nieuwe definitie te voldoen. Nu komen we in actie."

Actie contraproductief
De actie is 'onrechtvaardig' en 'onzorgvuldig', aldus een zegsman van Sligro Food Group, het moederbedrijf van Emté. Hij hekelt de werkwijze van Wakker Dier, dat eenzijdig criteria opstelt waaraan supermarkten moeten voldoen. "Ook voor ons is dierenwelzijn van belang; zo verkopen we vlees van runderen die in natuurgebieden hebben gegraasd. Maar wij hanteren eigen criteria en willen niet aan de leiband van een bepaald keurmerk lopen." Het publiekelijk aanklagen van winkels die een eigen koers varen, schaadt volgens Sligro de verduurzaming van het aanbod in de supermarkten. "Wat Wakker Dier doet, is contraproductief."

Wakker Dier wijst die kritiek af. "Zelfs als wij dat natuurvlees zouden meetellen als keurmerk-vlees, blijft Emté een supermarkt die heel vaak kiloknallers aanbiedt. Welke criteria het bedrijf zelf hanteert voor dierenwelzijn is onbekend. Wij vinden het voor consumenten belangrijk dat supermarkten werken met bekende, heldere en onafhankelijke keurmerken. De slager moet niet zijn eigen vlees keuren."

Het radiospotje van Wakker Dier is op het hoofdkantoor van Sligro in Veghel meteen beluisterd, vertelt de zegsman. "Nee hoor, de sfeer is er niet minder om. Wij zijn wel het een en ander gewend. Zeker van Wakker Dier."

Trouw-verslaggever Emiel Hakkenes mocht achter de schermen meekijken bij de totstandkoming van de nieuwe campagne van Wakker Dier. Abonnees lezen zijn portret van de actiegroep vandaag in De Verdieping.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden