Actie om de Rotterdamse straat terug te veroveren op de auto

stadsvernieuwing | Project Happy Streets wil ruimte in de stad om te fietsen, te spelen en te flaneren. 'Waarom de Coolsingel niet autovrij?'

NIELS MARKUS

Negenenveertig weken per jaar staan er auto's, maar drie weken lang is het dak van de parkeergarage aan de Westblaak in Rotterdam een groot terras. Pop-upstadspark DÂK heeft een bar, hangmatten, er spelen dj's en op barbecues kunnen bezoekers hun meegebrachte vlees grillen.

Een Rotterdamse burgerbeweging die 'de straat wil terugveroveren op de auto' kan geen betere plek verzinnen om haar plannen te presenteren. 'Happy Streets' wil meedenken over hoe straten en steden veranderen, en over de manier waarop mensen die gebruiken.

De openbare ruimte in steden bestaat voor een groot deel uit wegen, zegt Salko Hofman, de bedenker van het jaarlijks terugkerende DÂK. Hij is mede-initiatiefnemer van Happy Streets. "Het overgrote deel van de wegen is voor auto's. Als we dat terugbrengen, hebben we aanzienlijk meer ruimte om te fietsen, te sporten en te flaneren."

Bedenker Jorn Wemmenhove keek Happy Streets af toen hij in de Argentijnse stad Rosario woonde. De arme en onveilige stad wordt gekenmerkt door grote verkeersaders met voortrazend verkeer. "Toen ze besloten om voor één dag de straten af te sluiten, veranderde de stad radicaal. Er kwamen mensen buiten die de straat normaal nooit opgaan. Ouderen in rolstoelen en kinderen."

Zondag 18 september zal een aantal Rotterdamse straten afgesloten worden voor auto's. Ook parkeerplaatsen mogen Rotterdammers dan naar eigen smaak inrichten. Van Salko Hofman van DÂK mag je het echter geen 'autovrije zondag' noemen. "De autovrije zondagen waren erg tegen auto's. Wij zijn niet zozeer tegen auto's, het gaat ons om meer ruimte voor ontspanning."

undefined

Autovrij centrum

Toch speelt het milieu ook een rol. Niet voor niets steunt Milieudefensie het initiatief. Campagneleidster Anne Knol hoopt dat Rotterdam het voorbeeld van Oslo en Barcelona zal volgen. Het centrum van de Noorse hoofdstad moet in 2019 autovrij zijn, Barcelona wil het autoverkeer in de binnenstad met 60 procent terugbrengen. Een autovrij centrum in Rotterdam zou bijna revolutionair zijn: de stad heeft tijdens de wederopbouw de auto altijd ruim baan gegeven. Verkeerswethouder Pex Langenberg (D66) denkt daarom dat het in Rotterdam moeilijker is de auto terug te dringen dan in Utrecht of Amsterdam. "In die middeleeuwse stadscentra past het gevoelsmatig makkelijker om de auto weg te halen. De auto heeft Rotterdam en de haven ook veel goeds gebracht. Maar inmiddels is er zo'n dicht ov-netwerk, dat veel mensen geen wagen meer nodig hebben." Jongeren willen vaak geen auto meer hebben: ze lenen er net zo makkelijk een.

Het lukt Langenberg stukje bij beetje de auto terug te dringen; voorgaande colleges met de VVD erin hadden daar minder haast mee. Sinds begin dit jaar is het centrum van de stad een milieuzone. En de Coolsingel moet van vier naar twee rijbanen gaan en een dertig-kilometerzone worden.

Van Jorn Wemmenhove mag het wel wat radicaler. "Waarom de Coolsingel en de Boompjeskade, langs de rivier, niet helemaal autovrij? In Londen hebben ze van de rivieroever een park gemaakt. Een groot succes." Wethouder Langenberg droomt af en toe ook van 2040, als zelfsturende elektrische auto's door de Rotterdamse straten rijden. "Voor nu hoop ik dat de mensen het gevoel krijgen: de stad is van ons, maar de auto is welkom."

undefined

Milieuzone in Rotterdam

In januari werd het centrum van Rotterdam een milieuzone, in navolging van de stadscentra van onder meer Utrecht en Amsterdam. Oude diesels mogen de binnenstad niet meer in en sommige straten zijn verboden voor vrachtwagens. De eerste maanden van het jaar werden automobilisten van te oude wagens gewaarschuwd wanneer zij de zone inreden, sinds mei krijgen zij een bekeuring. De eerste weken waren steeds 2000 tot 2400 automobilisten in overtreding, de afgelopen twee weken is dat onder de 2000 gezakt: zo'n 0,14 procent van het totaal. De bekeuring bedraagt 90 euro.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden