Acteurs zijn dol op de filmende kluizenaar

Je herkent zijn films uit duizenden. De fluisterende voice-over. De zwevende camera. De aandacht voor fotogenieke natuurbeelden. En niet te vergeten de weigering om het gedrag van zijn personages te verklaren. Het zijn niet de meest toegankelijke films, en toch groeide Terrence Malick (71) uit tot een van de boegbeelden van Hollywood.

Voor zijn nieuwste film 'Knight of Cups' - vanaf vandaag in de bioscoop - stond opnieuw een serie steracteurs in de rij, met voorop Christian Bale als dwalende scenarioschrijver in Los Angeles, en in kleinere rollen Cate Blanchett, Natalie Portman, Antonio Banderas en Ben Kingsley.

Ook voor zijn oorlogsfilm 'The Thin Red Line' was het enkele jaren geleden dringen geblazen. George Clooney, John Travolta, Sean Penn en Nick Nolte gingen uiteindelijk op pad om op Guadalcanal een door Japanners bezette heuvelrug te heroveren. De drie uur durende film, in 1999 bekroond met de Gouden Beer in Berlijn, betekende Malicks Hollywood-comeback na twintig jaar afwezigheid.

Het is gissen wat de regisseur in de tussenliggende jaren deed. Hij zou rijk zijn geworden met olie, en veel in Parijs hebben gezeten. Geruchten. Malick staat er om bekend geen (of nauwelijks) interviews te geven, en niet op persconferenties te verschijnen. De regisseur zou extreem verlegen zijn. Het leverde hem een veel gebezigde bijnaam op: de kluizenaar van Hollywood.

Malick vestigde zijn naam in 1973 met zijn speelfilmdebuut 'Badlands', waarin Martin Sheen en Sissy Spacek twee moordende jongeren speelden die in een Cadillac door Colorado reden. Tussen de geweldsexplosies door dook de camera herhaaldelijk de wuivende korenvelden in. Met zijn tweede film 'Days of Heaven' ging hij nog een stapje verder. De tragische liefdesgeschiedenis met Richard Gere en Brooke Adams, gesitueerd in Malicks eigen Texas, verdween bijna in de prachtige natuuropnamen. Met 'Knight of Cups', zijn zevende film in ruim veertig jaar, zit de regisseur uiteindelijk verraderlijk dicht bij mooifilmerij.

Christian Bale is zoals gezegd de Hollywood-scenarist op zoek naar zingeving, die de vergetelheid zoekt in drank, drugs en seks met modellen en strippers. Terwijl dialogen goeddeels uitblijven, dwarrelt de camera bevallig om zijn knappe gestalte en alle mooie veroveringen, net zo lang tot het een soort edelkitsch wordt.

Het kan zijn dat Malick, die ooit zelf als scenarist in Hollywood begon, niet al te veel van zijn eigen biografie wil prijsgeven, en daarom zo op afstand blijft. Als het de bedoeling was Hollywood voor te stellen als een Sodom en Gomorra, is dat ook behoorlijk uitgekauwd. Dan was David Cronenbergs 'Maps to the Stars', eveneens gesitueerd tussen de sterren in Los Angeles, een stuk inventiever.

Niet dat er iets mis is met filosofisch getinte Hollywoodfilms. Malick studeerde filosofie en vertaalde Heidegger voordat hij als journalist voor The New Yorker, Newsweek en Life ging schrijven. Heidegger lijkt vanaf het begin ook een belangrijke inspiratiebron voor zijn werk als filmmaker. Zo geeft hij geen psychologische of sociologische analyses maar probeert hij de wereld te tonen zoals die zich aan hem voordoet. Malick geeft daarbij wel ruimte aan het mysterie, en aan sfeerbeelden die steeds esotherischer worden.

Acteurs smullen er van. Nergens staan ze er beter op dan bij Malick die, naarmate hij ouder wordt, steeds harder werkt en inmiddels een film per jaar aflevert. In de steigers staat een documentaire over het universum, 'Voyage of Time', ingesproken door Brad Pitt en Cate Blanchett.

Zelfs als de sterren niet te zien zijn, willen ze voor Malick werken. Michael Fassbender, Ryan Gosling en good old Val Kilmer hebben zich gemeld voor zijn volgende speelfilm.

Iets met liefde, obsessie en verraad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden