Acteur Ayoub Elasri is een kleine openbaring
Prins
Regie: Sam de Jong. Met Ayoub Elasri, Elsie de Brauw, Sigrid ten Napel en Freddy Tratlehner.
****
'Prins' werd eerder dit jaar uit 1800 inzendingen gekozen om het jeugdfilmprogramma van Berlijn te openen, en kreeg daar bovenop een speciale juryvermelding. Terecht. De film over Ayoub die opgroeit in Amsterdam-Noord sluit aan bij een kleine stroom films van nieuw talent dat de Nederlandse cinema een stevige impuls geeft.
Eerder al was er 'Aanmodderfakker' van Michiel ten Horn, dit jaar aangevuld met 'Atlantic' van Jan-Willem van Ewijk en 'Those Who Feel the Fire Burning' van Morgan Knibbe. Stuk voor stuk films die naar een nieuwe vorm zochten, en een eigen geluid lieten horen.
Precies zoals de 28-jarige Amsterdamse regisseur Sam de Jong die drie jaar geleden al opviel met zijn afstudeerfilm 'Magnesium' en die met zijn speelfilmdebuut 'Prins' de belofte waarmaakt. Met een mix van acteurs, amateurs, rappers en kickboksers tekent hij het leven op een Amsterdams pleintje aan de andere kant van het IJ. Hier woont Ayoub met zijn moeder en halfzusje, en hangt hij een zomer lang rond met zijn vriendjes, lonkend naar het mooiste meisje in de buurt. Sporadische ontmoetingen met zijn verslaafde Marokkaanse vader, door zijn moeder een klein vogeltje genoemd, zijn hartverscheurend.
'Prins' is niet zomaar een film over een gebroken gezin en een jochie, half-Nederlands, half-Marokkaans, dat voor galg en rad dreigt op te groeien. De linke buurtcrimineel en Lamborghini-eigenaar Kalpa wordt eerder kluchtig gespeeld door rapper Freddy Tratlehner alias Vjèze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig. De Jong wisselt het realisme van de straat ook af met videoclip-achtige interludes, muzikaal ondersteund door Kai Hugo alias Palmbomen wiens geluid wel omschreven is als 'analoge disco met een tropisch gevoel'.
De 17-jarige Ayoub Elasri die door De Jong van de straat werd geplukt, is een kleine openbaring. Vol bravoure, en in plat Amsterdams, draagt hij het speelse verhaal dat flirt met genres als de coming of age-film, de misdaadfilm en het vader-zoon drama. Met zijn jonge hoofdrolspeler bouwt De Jong zo een eigen universum waarin Ayoub, knipperend tegen het felle licht van een Amsterdamse zomer en slalommend tussen buurtcriminelen, zijn weg moet zien te vinden. De term jeugdfilm die 'Prins' in Berlijn kreeg opgeplakt, is wel wat beperkt, en dekt de lading niet helemaal. Ook voor publiek dat de jeugd is ontgroeid, is het prima kost.
De strakke, heldere, uitgekiende beeldtaal zorgt er voor dat het Amsterdamse pleintje een universele hangplek wordt, waar jongeren slap ouwehoeren, grappen, ravotten en tongzoenen, een beetje zoals in de eerste films van Richard Linklater, de Amerikaanse regisseur die er een traditie van maakte om vervolgfilms te maken met zijn personages. Best benieuwd hoe het Ayoub verder zal vergaan.
undefined