ACM kijkt naar mogelijke oneerlijke handelspraktijk Ryanair

Een Ryanair Boeing 737 EPA/AIDAN CRAWLEY Beeld EPA
Een Ryanair Boeing 737 EPA/AIDAN CRAWLEYBeeld EPA

De Autoriteit Consument en Markt gaat kijken of luchtvaartmaatschappij Ryanair zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken bij de informatievoorziening rond de geannuleerde vluchten van de afgelopen maanden.

Dit doet de waakhond naar aanleiding van twijfels die de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft over de duidelijkheid en overzichtelijkheid van de verstrekte informatie op de website van Ryanair en in e-mails aan gedupeerde reizigers.

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. De ACM trekt bij het beoordelen van de informatievoorziening van Ryanair op met andere nationale consumentenautoriteiten in Europa.

Personeelstekort?

Budgetvlieger Ryanair zag zich de afgelopen maanden genoodzaakt duizenden vluchten te annuleren, naar eigen zeggen vanwege problemen met de vakantieplanning van piloten. Vakbonden beweerden daarentegen dat de annuleringen te maken hadden met een personeelstekort, dat zou zijn ontstaan omdat piloten massaal overstappen naar andere luchtvaartmaatschappijen met betere arbeidsvoorwaarden. Volgens Ryanair is hier niets van waar, maar het Ierse luchtvaartconcern zag zich wel genoodzaakt zijn piloten betere arbeidsvoorwaarden te bieden.

In Nederland waren er in de periode van 15 september tot 1 november negen geannuleerde vluchten, die korter dan twee weken voor vertrek zijn geannuleerd, zo blijkt uit gegevens die de ILT heeft opgevraagd bij Ryanair. Daarbij zijn 1147 passagiers getroffen. Die zijn door Ryanair per mail geïnformeerd. Ruim 300 passagiers zijn op alternatieve Ryanairvluchten vertrokken en 29 met een andere maatschappij. 680 passagiers hebben hun geld terug gekregen en 133 reizigers hebben nog geen keuze gemaakt. Tot dusver zijn er 202 compensatieclaims ingediend.

Omboeken naar concurrenten

Strikt genomen voldoet de informatieverstrekking van Ryanair volgens de ILT wel aan de Europese verordening, doordat in de e-mails een link is opgenomen naar een overzicht van alle zaken waar gedupeerden recht op hebben. Maar hoe duidelijk deze informatie daadwerkelijk is voor de consument, daar heeft de ILT dus twijfels over.

Ryanair heeft de ILT laten weten dat compensatie zal worden uitbetaald en tot dusver zijn er geen signalen dat Ryanair zich daar niet aan houdt. Ook lijkt Ryanair bereid om reizigers om te boeken op vluchten van concurrenten. Hier waren in het Verenigd Koninkrijk problemen over ontstaan, omdat Ryanair aanvankelijk alleen eigen vluchten aanbood als alternatief. De Britse luchtvaartautoriteit CAA-UK is daartegen in actie gekomen. Ook heeft de CAA-UK opgetreden tegen misleidende informatie op de website en in persverklaringen van Ryanair.

Lees ook:

Iedereen is boos op Ryanair. En dat kost veel geld
Ryanair is een prijsvechter, ook op de arbeidsmarkt

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden