Achtergrondruis

Laatst zag ik de film Hukkle. Een kar hobbelde over een holle weg, een wielewaal diedeljodelde. Op een akker zong een geelgors zijn nasale versie van Beethovens vijfde. Het Hongaarse platteland. Toen Geert Mak in zijn tv-programma In Europa iemand buiten interviewde in Beieren, zong op de achtergrond een Europese kanarie. Heel toepasselijk natuurlijk; zo toepasselijk dat het niet in scène gezet kon zijn. Want in scène gezette vogelgeluiden zijn zelden toepasselijk. Een vink die zijn vinkenslag slaat in een besneeuwd kerstbos. Tropisch gekwinkeleer in een Nederlandse achtertuin. En altijd die bosuil. Scharen cowboys zich rond een nachtelijk kampvuur? Er roept een bosuil. Een tweetal dat verdwaalt in een herfstbos? Zodra de avond valt, roept de bosuil. Van Harry Potter tot Atonement – de bosuil roept. Voor het speciale effect. Ook op het platteland, ja zelfs downtown Manhattan zorgt de bosuil ’s nachts voor een onheilspellende sfeer. Hollywood-owl.

Geef mij maar het onbedoelde effect. Toen een correspondent in Johannesburg op tv sprak, werd er klaterend doorheen gelachen. Ik herkende het geschater als de roep van hadeda-ibissen, die in parken van Johannesburg en Pretoria voorkomen. Die ibissen roepen hadeda! De correspondent en de Hilversumse vragensteller negeerden de lachsalvo’s.

Nog krasser was een scène in de 7 up-reeks van Michael Apted. Enkele lieden die Apted elke zeven jaar filmt, zaten op het gazon bij het vorstelijke landhuis van één van hen. Op de achtergrond graasden twee konijnen. Ineens sprong een Deense dog in beeld, greep er één en schudde zijn prooi kort maar driftig. Geen woord erover van Apted, ook niet toen hij de scène jaren later als terugblik opnieuw vertoonde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden