Achterbergkroniek

Het zojuist verschenen vijfentwintigste nummer (¿ 17,90) is het laatste. Het tijdschrift, dat gewijd is aan leven en werk van de dichter Gerrit Achterberg en dat sinds 1982 vescheen, houdt op te bestaan. Ervoor in de plaats komt een Achterberg-jaarboek.

Deze verandering hoeft geen verslechtering te zijn, integendeel, de termijn waarop een jaarboek kan worden samengesteld is ruimer en de planning van de inhoud kan daarom gedegener geschieden. Intussen staan er in het laatste nummer van de kroniek enkele voor de Achterberg-liefhebber interessante bijdragen. Zo bespreekt Odile Heynders het tweede deel van Paul Rodenko's 'Verzamelde essays en kritieken', waarin al zijn stukken bijeen zijn gebracht die hij over Achterberg schreef. In de visie van Rodenko was Achterberg de grootste Nederlandse dichter in de traditie van de poètes maudits, de gedoemde dichters die gepreoccupeerd waren met dood, waanzin en dichten. Ben Peperkamp knoopt veel vast aan een notitie die in Achterbergs nalatenschap werd gevonden met betrekking tot de fysicus Heisenberg. Bijzonder nieuwsgierig maakt het artikel van P. G. de Bruijn naar de historisch-kritische uitgave van Achterbergs gedichten, die er aan komt en die veel ongepubliceerde gedichten zal bevatten, alsmede inzicht zal geven in de tekstgeschiedenis (varianten). Zijn heldere en gedegen artikel over neologismen bij Achterberg toont aan dat de Achterberg-prijs 1994 naar niemand anders had kunnen gaan dan naar A. Middeldorp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden