Achter elke game ligt een artistieke gedachte

San Francisco is de bakermat van hip en creatief Amerika. In deze bruisende en geeky stad wordt sinds jaar en dag de fameuze Game Developers Conference (GDF) georganiseerd. Een jaarlijkse game beurs waar de belangrijkste game ontwikkelaars samenkomen, de nieuwste games worden gepresenteerd, de laatste ontwikkelingen het daglicht zien en de grootheden uit de game wereld hun visie geven op het vak. Belangrijk onderdeel van GDF is het Independent Games Festival. Want naast de grote bespelers in de game industrie zijn er steeds meer kunstenaars en kleine ontwerpbureaus die artistieke games ontwikkelen en zo een eigen markt creëren van liefhebbers.

De game wereld is een miljardenbusiness, inmiddels groter dan de filmindustrie. In het Global Entertainment and Media Outlook report uit 2008 wordt voorspeld dat de omzet in de game industrie in 2012 groeit naar 68,4 miljard Dollar. Commerciële belangen lijken voor artistieke belangen te gaan. Groot, groter, grootst lijkt het devies. Trendspotting gaat terug naar de basis. Achter elke game ligt een artistieke gedachte ten grondslag. Hoe verhoudt die artisticiteit zich ten opzichte van de commercialiteit? En is het nog wel mogelijk om een game te ontwikkelen zonder grote geldschieters?

’Trendspotting’ spreekt met verschillende game-ontwikkelaars die zich begeven op het snijvlak van kunst en techniek.

Presentatrice Sarah Meuleman stort zich op de nieuwste ontwikkelingen die gepresenteerd worden op de Game Developers Conference.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden