Achter de lollige façade ligt een inktzwart niemandsland

Emio Greco | PC
'La Commedia - The best of'. Tournee t/m 29/2, www.emiogrecopc.nl

De circusdirecteur (Ty Boomershine) introduceert zijn artiesten en stuurt ze, soms met een ferme zweepslag, een voor een de circuspiste in. Zo is daar de vrouw met de baard (Suzan Tunca), het boomlange slangenmens (Victor Callens), de Japanse messenwerpster (Sawami Fukuoka) en Emio Greco zelf, artistiek roerganger van gezelschap EG | PC, hier een sardonische clown.

In 'La Commedia', het slotakkoord van de Dante-cyclus waarmee dansgezelschap Emio Greco | PC afgelopen jaren veel succes heeft geoogst, worden we door deze circustroep meegenomen, op de reis die Dante in zijn 'La Divina Commedia' maakte: van de hel, vagevuur naar de hemel. De wereld schudt op zijn grondvesten dus laten we vooral genieten: "Leave your troubles behind", zegt Boomershine.

We komen via de spreekstalmeester te weten dat op deze 'reis' ieder van de zeven dansers voor een deugd en voor een ondeugd staat, en dat ze ieder een dag van de week vertolken. Dag na dag volgen dansante spitsvondigheden, scènes vol circuskolder, slapstick en allerhande knipogen naar populair entertainment. We laveren even makkelijk van een act rond 'levende standbeelden' als naar 'Chorus Line', 'Hair' en 'Cabaret'.

De performers zijn geen dansers meer maar entertainers. Boomershine schimpscheut richting politiek. De bezuinigingen op cultuur zullen naar verwachting ten koste gaan van alles wat afwijkt van mainstream. De flirt met entertainment wordt hier tot in het helse deviante doorgevoerd en niets is wat het lijkt. Dualiteit klinkt in 'La Commedia' door in alles. De messenwerpster staat voor de deugd 'beheersing', maar snijdt en passant wel een strot door. Het circusmeisje draait als een etherisch balletfiguurtje om eigen as, en is tegelijk sekskitten met te grote voorgevel. Het slangenmens in glitterjumpsuit staat voor hoop, en moet door de anderen met zoeklichten worden gezocht. De grootste dualiteit zit 'm echter in de clown Emio Greco zelf, lach en traan archetypisch in zich verenigd, hier beschermer én aanstichter van het kwaad.

Achter de lollige façade ligt een inktzwart niemandsland. Het circus is de enig overgebleven intellectuele vrijplaats, met de clown als laatst overgeblevene die kan zeggen wat hij denkt en voelt. Zo trekt Emio Greco | PC vanuit de piste een lange neus naar onze tijdgeest, een cultuur die wankelt onder de zucht naar lichtverteerbaarheid. Daarnaast getuigt het van een intelligent zelfrelativeringsvermogen om schaamteloos scènes uit eerdere werken te kopiëren en dat in een 'best of'-formule te presenteren.

Makkelijk is 'La Commedia' niet. De productie is een cultuurpessimistische afrekening die nog tijden door blijft galmen. 'La Commedia' werkt als antigif. De hemelpoort uit het eerdere Dante-deel 'Para | Diso' is hier 180 graden gekanteld tot een oplichtende 'U': beleefde aanspreekvorm en gelukssymbool, maar ook apocalyptisch voorgeborchte.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden