Acht handen vertolken de 'Sacre' op fraaie wijze

KLASSIEK

Les Ballets Russes Hortus festival ***

Pianist Maarten van Veen kreeg de opdracht een concertprogramma te bedenken voor het Nederland-Ruslandjaar. Hij koos voor de 'Sacre du printemps' van Igor Strawinsky, bewerkt voor vier piano's door Maarten Bon. Om de Nederlands-Russische samenwerking te accentueren was het pianokwartet samengesteld uit twee Nederlanders - Maarten van Veen zelf en Ralph van Raat - en twee Russen: Olga Kozlova en Vitali Pisarenko, beide in Nederland bekend door hun triomfen in het Utrechtse Liszt-concours.

Deze uitvoering vond woensdag plaats tijdens het Hortus Festival Leiden. Vandaag is een herhaling in het Tropenmuseum in Amsterdam (Grachtenfestival), zaterdag in de Oude Hortus te Utrecht en zondag in de Hortus Haren.

Zoals in alle tien edities van het Hortus Festival werd gebruik gemaakt van negentiende-eeuwse Érard-vleugels van het Amsterdamse Maison Érard van pianorestaurateur Frits Janmaat. Zeker voor de Strawinsky-uitvoering in de kleine ruimte van de Oranjerie van de Leidse Hortus Botanicus waren dit perfecte instrumenten: lekker fel maar nooit te hard, met lekkere grommende bassen, ietwat glazige hoge tonen en een optimale helderheid die tot een veel doorzichtiger uitvoering leidt dan op Steinway-vleugels mogelijk is.

Natuurlijk ontbreekt er veel aan klankkleuren als het geluid van circa 208 handen van orkestmusici wordt ingeruild voor acht pianohanden. Maar de luisteraar krijgt er ook veel voor terug: de objectiverende klank van vier vleugels geeft een beter inzicht in de structuur van de muziek dan zo'n massief symfonieorkest.

Het Russisch-Nederlandse pianokwartet gaf een indrukwekkende vertolking van de 'Sacre', ritmisch scherp en dynamisch rijk geschakeerd. Dat deze musici de zeer lastig leesbare, complexe partituur in twee repetities al op dit niveau kregen doet veel verwachten van de komende uitvoeringen.

Strawinsky werd voorafgegaan door 'Jeux' van Claude Debussy, in de bewerking van Maarten Bon voor vier piano's. Een perfect stuk om met de 'Sacre' te combineren, want beide balletten ontstonden in dezelfde periode en waren geschreven voor balletdanser Vaslav Nijinski. Ook hadden Stravinsky en Debussy in die jaren veel contact met elkaar. Muzikaal werkte deze bewerking echter minder goed. Ook in de orkestversie is 'Jeux' een weinig toegankelijk stuk. In Bons pianotranscriptie werden de orkestrale klankkleuren des te meer gemist. Extra repetities van de vier pianisten zijn hoorbaar noodzakelijk om alles zuiver onder elkaar te krijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden