Accell profiteert van opkomst elektrische fiets

Marius de Pijper

amsterdam – Het gaat goed met Accell, de grootste fietsenproducent van Europa. Dankzij groeiende verkoopcijfers van mountainbikes, racefietsen en elektrische fietsen lijkt het bedrijf, dat onder andere de merken Batavus, Sparta en Koga-Miyata omvat, nauwelijks last te hebben van de economische crisis.

De fietsen van Accell zullen iets duurder worden dankzij de sterk veranderende koersen van dollar en yen. „Onze frames en stuurpennen worden in China gemaakt”, verklaart Ren Takens, voorzitter van de raad van bestuur. „Daar zijn de prijzen van die koersen afhankelijk. In Europa zetten we de fietsen verder in elkaar en lakken we ze.” Volgens het jaarverslag streeft Accell ernaar de prijsstijgingen niet boven de 10 procent te laten komen.

Elektrische fietsen zijn in opkomst. De verkoop ervan is met 10 procent gestegen; volgens Takens zijn ze nu goed voor ongeveer een kwart van de fietsenomzet en een tiende van het aantal verkochte fietsen. Accell richt zich bij de marketing voor deze e-bikes op alle leeftijden, van scholieren op het platteland tot ouderen. De helft van de kopers is tussen de 50 en 60.

„De markt voor ouderen is wel verzadigd, maar nu willen ook jongeren e-bikes hebben om ook op langere afstanden toch op de fiets naar het werk te kunnen”, verklaart Arien de Jong van de Fietsersbond de toegenomen populariteit van de elektrische fiets. „Deze fietsen zijn sterk in opkomst”, zegt ook Stef Stock van RAI, de branchevereniging van de fiets- en auto-industrie. „Jongeren vinden ze niet suf meer en zijn blij dat ze verder naar hun werk kunnen fietsen, zonder moe en bezweet aan te komen.”

„Voor elektrische fietsen ontwikkelen we nieuwe batterijen”, zegt Takens van Accell, „die meer kilometers meegaan en minder wegen. Ook maken we de motoren zuiniger, wat ook helpt om het bereik te vergroten. Verder werken we eraan om de motoren, als die bij het trappen een handje helpen, minder schokkerig te maken.”

Dit laatste lijkt geen overbodige luxe. In een gezamenlijke e-bikestest van de Consumentenbond en de Telegraaf kwam de Sparta E-motion C2 weliswaar als tweede uit de bus maar als minpunten noemt het rapport het zware gewicht en de vertraagde reactie bij wegrijden en uitschakelen.

Arien de Jong ziet nog een ander probleem: „Mensen die boven wonen, klagen dat het heel lastig is om hun fiets op te laden. Zij zouden gebaat zijn bij uitneembare batterijen.”

De traditionele fietsen deden het de afgelopen tijd minder goed, dankzij de lange winter en het slechte weer in mei. Sportieve fietsen bleven wel goed verkopen. Accell ontwikkelt voor deze fietsen onder meer een betere vering op mountainbikes en elektrische schakeling op racefietsen.

Accell Group NV presenteerde vrijdag de cijfers over de eerste zes maanden van 2010.

Het bedrijf haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 342 miljoen euro. Vergeleken bij dezelfde periode vorig jaar (333 miljoen) is dit een groei van 3 procent. De nettowinst steeg met 9 procent van 22,1 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2009 naar 24,1 miljoen de afgelopen zes maanden.

De grootste winst haalde het bedrijf uit de onlangs afgeslankte tak van fitnessapparaten. De omzet steeg hier met 22 procent. Bij de accessoires was de omzetstijging 11 procent, terwijl bij de fietsen, veruit de grootste bedrijfstak, de omzet gelijk bleef. Binnen de fietsentak liep de omzet van traditionele fietsen wat terug, terwijl die van sportieve en elektrische fietsen juist iets toenam.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden