Absoluut schaamteloos

AB FAB | In de jaren negentig zaten we aan de buis gekluisterd voor Eddy en Patsy. Nu het vervolg 'Absolutely Fabulous: the Movie' uitkomt, vertellen cabaretiers over hun fascinatie voor de Britse serie.

They're back, darling!' Actrices Jennifer Saunders en Joanna Lumley zijn vanaf morgen weer te zien als Eddy en Patsy uit 'Absolutely Fabulous'. De populaire Britse serie, geschreven door Saunders, krijgt een vervolg als 'Absolutely Fabulous: The Movie'. 'Ab Fab' was een wereldwijd succes tussen 1992 en 2003, daarna volgden er nog weleens losse afleveringen. En nu dus een film waarbij alle personages weer van stal worden gehaald.

Weten we het nog? De ziekelijk symbiotische relatie tussen de decadente, en vooral schaamteloos ordinaire en egoïstische vriendinnen Eddy en Patsy. Waarbij Eddy met haar pr-bureau vooral de schijn wil ophouden van een enorm succesvol fabelachtig leven. En haar vriendin Patsy, die eigenlijk alleen maar gericht is op zoveel mogelijk roken, drinken, drugs nuttigen en jonge mannen in bed krijgen.

Maar dan de tegenpool van het stel: Saffy, de dochter van Eddy. Een meisje dat vooral studeert, en haar moeder op het rechte pad probeert te houden. En dan zijn er nog de moeder en de secretaresse van Eddy: Mrs. Monsoon en Bubbles.

Absolutely Fabulous werd ook in Nederland uitgezonden en dat bleef niet ongemerkt bij Nederlandse comedyschrijvers. "Ik ben door Ab Fab comedy gaan schrijven", zegt Maike Meijer, die samen met Margôt Ros 'Toren C' maakt.

De dames van Toren C, cabaretier Richard Groenendijk, comédiennes Mylene d'Anjou en Lieneke le Roux (die een show maken geïnspireerd op Ab Fab), en cabaretière Katinka Polderman verklaren het succes. Wat is er zo goed aan de serie Absolutely Fabulous?

undefined

Moeder/dochter

Maike Meijer: "Voor mij is de omdraaiing tussen dochter en moeder hét succes van de serie. De moeder is het kind, en de dochter is moeder." Katinka Polderman: "Het is uiteraard heel raar maar het blijft geloofwaardig. Het gaat niet over het randje." Meijer: "Het gaat juist enorm over de rand maar het werkt omdat die moeder en dochter zo goed bij elkaar passen. De personages zijn zo goed gemaakt. Het zijn een soort oerkrachten bij elkaar. Je krijgt daardoor een onuitputtelijke schatkist aan scènes." Richard Groenendijk: "Op een gegeven moment vertelt dochter Saffy - heel erg zenuwachtig - aan Eddy dat ze heteroseksueel is. Dat vind ik heel erg grappig!"

undefined

Van Binnenuit

Margôt Ros: "Er is een scene waar ik heel vaak aan moet denken. Eddy en Patsy zijn veel te laat voor de begrafenis van Eddy's vader. Een van de twee is stomdronken. Ze vallen eerst nog - zoals altijd - ondersteboven uit de auto. Eenmaal aangekomen ploft Eddy ook nog eens in het graf van haar vader. Ik moet daar zo om lachen omdat Saunders en Lumley er tijdens het spelen zelf zoveel plezier in hebben. Het lukt allemaal omdat zij het voor zichzelf spelen." Katinka Polderman: "En dan dat egoïsme dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Dat zie je goed terug in een scène waarbij Saffy een kind krijgt. Eddy moet er niks van weten, totdat ze erachter komt dat de vader een donkere man is." Maike Meijer kent de scène ook: "A trendy black child, such a fashion element", zegt Meijer met een vet Brits accent. Mylene d'Anjou: "Het is enorm groots gespeeld waardoor je denkt dat het makkelijk is. Maar als zij het niet met honderd procent overgave spelen gaat het faliekant mis. Ab Fab is echt 'blote billen werk' want zij kunnen zich nergens achter verschuilen. Het komt bij hen echt van binnenuit."

undefined

Tijdgeest

Richard Groenendijk: "Ze wisten altijd de tijdgeest te pakken door in te spelen op de dingen die hip waren. Zo had je in het begin de Spice Girls en later Jamie Oliver. Heel slim." Lieneke le Roux: "En altijd maar 'namedroppen' van beroemdheden."

undefined

Schrijven

Richard Groenendijk: "Het tempo van de serie ligt heel hoog. De teksten lopen als een trein. Ieder woord is raak. En dat komt doordat het zo snel is opgeschreven door Jennifer Saunders." Maike Meijer: "Die vaart voel je omdat Saunders schreef over dingen die haar zelf bezighielden." Lieneke le Roux: "Dat tempo komt ook ten goede aan alle oneliners in de serie. Die komen er allemaal zo lekker uit."

undefined

Vrouwen

Margôt Ros en Maike Meijer: "Je ziet heel goed dat Ab Fab door een vrouw is gemaakt. Zou Absolutely Fabulous door een man gemaakt zijn, dan was het nooit zo schaamteloos geworden. Je mag immers je eigen komaf veel harder aanpakken met grappen. " Le Roux: "Ik weet nog heel goed de eerste keer dat ik Ab Fab zag. Wat een verademing, dacht ik. 'Thank god' dat er zulke vrouwen zijn." d'Anjou: "Alleen die vrouwen zijn eigenlijk net kerels. Ze grijpen je nog net niet in je kruis!" "Ik ben ooit een Patsy geweest", bekent Katinka Polderman. "Veel drinken, roken en mannen." Richard Groenendijk: "Ab Fab is ook heel erg populair in de gayscene want het is zó vals en zó kleurrijk." Meijer: "De eerste keer dat ik het zag, en het meteen geweldig vond, wist ik dat ik comedy wilde schrijven. Ik vond het zo'n prikkelend idee dat het door een vrouw werd gemaakt", zegt Meijer. "Ik heb er weleens wat van gejat hoor", zegt Groenendijk.

undefined

Britse humor

Mylene d'Anjou: "In Amerika wordt altijd heel opzichtig naar een grap toegewerkt. Je voelt de grap mijlenver aankomen. Bij de Britten is dat heel anders. Britse humor blinkt uit in het understatement. Maike Meijer: "De Britten nemen zichzelf van nature meer op de hak. Dat zie je bij Ab Fab heel goed terug. Margôt Ros: "Maar het is niet alleen Brits want er zit ook heel veel fysieke humor in, en ze zijn heel gevat met taal." Richard Groenendijk: "In Nederland moeten grappen aan het eind altijd uitgelegd worden. Dat doen ze bij Ab Fab niet. Daar acteren ze gewoon door. De clou wordt nooit uitgelegd, zo van: dit is de grap."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden