ABN blijft Rotterdams tennistoernooi trouw

amsterdam – - Na de samenvoeging van de sponsorafdelingen van de gefuseerde banken ABN Amro en Fortis werden alle door hen ondersteunde sportevenementen tegen het licht gehouden. Mede door de financiële malaise in de bankwereld werd besloten het aantal activiteiten en het te besteden budget met veertig procent terug te brengen. Buiten schot bleef het tennistoernooi in Rotterdam, dat ook in 2012, 2013 en 2014 weer kan rekenen op een jaarlijkse bijdrage van 2,8 miljoen euro van ABN Amro, sponsor van het eerste uur.

Naast het tennistoernooi blijft de bank ook geld steken in de voorheen door Fortis ondersteunde hardloopwedstrijden, de halve marathon in Rotterdam en de City-Pier-City-loop in Den Haag. Maar ABN Amro stopt als officiële partner van Ajax, de golfsponsoring wordt op een andere manier ingevuld en vorige maand is een einde gekomen aan de samenwerking met de wereldhockeybond. Alleen de hockeysport in Nederland mag zich nog verheugen op de financiële steun van de bank.

De professionaliteit, de allure en het hoge niveau van het Rotterdamse tennistoernooi speelden een grote rol in de afweging om het contract met sportpaleis Ahoy, de licentiehouder van het toernooi, opnieuw met drie jaar te verlengen. Dat betekent dat de bank in 2014 al 41 jaar onafgebroken sponsor is van het ABN Amro World Tennis Tournament, zoals het evenement inmiddels heet en dat in 1974 voor de eerste keer werd georganiseerd. Een unieke band tussen geldschieter en sporttoernooi.

„Ook in deze moeilijke tijd hebben wij veel gehad aan het tennistoernooi”, zei Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring van de bank, gisteren op een persconferentie in Amsterdam. Want het evenement is niet alleen een sportief, maar ook vooral een sociaal gebeuren voor de bank. Volgende maand, bij de 38ste editie van het toernooi in een totaal vernieuwd Ahoy, verwacht de bank 16.000 gasten en klanten in het sportpaleis te verwelkomen. De interesse van de genodigden gaat doorgaans meer uit naar de service van het bedienend personeel in de VIP-lounge, dan naar de service van de tennissers op het center court.

De komende drie jaar heeft de bank het thema duurzaamheid aan het toernooi verbonden. „Er wordt vaak gezegd dat duurzaamheid een hype is, maar dat is het niet”, aldus Boekhorst. De bank heeft er 25.000 euro voor uitgetrokken om het toernooi CO2-neutraal te organiseren. Boekhorst: „Soms zijn simpele dingen al effectief. Bij het hockey bijvoorbeeld wordt van de auto’s van de toeschouwers de bandenspanning gemeten. Dan doen we een briefje onder de ruitenwisser en maken we de mensen een beetje bewust.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden