Abel Ferrara's zoektocht naar gangstermoraal geforceerd

In Amerika betekent het woord 'funeral' behalve begrafenis ook rouwdienst. Om die laatste betekenis gaat het in Abel Ferrara's mafiafilm 'The funeral'. In het New York van de jaren dertig rouwt een Italiaanse mafiafamilie om de dood van een geliefd familielid.

Ferrara komt zelf uit New York en wordt wel 'the pope of pulp' genoemd, maar in zijn provocerende, vaak nogal gewelddadige films - denk aan 'Bad Lieutenant' - stelt hij consequent Grote Thema's aan de orde. En Ferrara zou Ferrara niet zijn als hij niet van de gelegenheid gebruik zou maken om aan de hand van zijn misdaadverhaal 'The funeral' de mafiamoraal eens flink binnenstebuiten te keren.

Aan het begin van 'The funeral' wordt het deksel van de kist gelicht en aan het slot wordt de kist weer gesloten. In de tussenliggende periode houdt de familie een wake bij de vermoorde Johnny. Er wordt geweend, er worden kruistekens geslagen, en Italiaanse smartlappen bepalen in hoge mate de sfeer.

Ray is de oudste van de drie Tempio-broers. Als hij zich over zijn vermoorde broertje buigt, maakt het grote verdriet zich van hem meester. Ray wordt gespeeld door Christopher Walken en dat is nu niet bepaald een acteur die excelleert in louter verdrietig zijn. Alleen al door zijn houding en zijn blik wordt duidelijk dat Ray zijn vermoorde broertje zal wreken. Chez is de middelste Tempio-broer. Ook achter acteur Chris Penn gaat meer schuil. Hij ziet eruit als een grote, ronde teddybeer, maar als hij boven de kist van zijn 'baby-brother' in woede uitbarst, verandert hij in een gevaarlijke grizzly. De aangekondigde wraakoefening komt er ook wel, maar voor Ferrara is de gedachte aan wraak te interessant om die zomaar te laten passeren en Vincent Gallo is natuurlijk een te groot acteur om alleen maar dood in een kist te laten liggen.

De overgebleven broers denken terug aan hun overleden broertje en in een serie flashbacks toont Ferrara hoe zij zich staande houden in het mafiose milieu, waar zij door familietradities in terecht zijn gekomen. Het zijn de echtgenoten, gespeeld door Annabella Sciorra en Isabella Rossellini, die nog proberen het tij te keren. Maar Rossellini heeft het als Chez' echtgenote uiteindelijk bij het goede eind als zij aankondigt dat zij Chez' hersenen eerdaags wel van de muur zal kunnen schrapen. Sciorra dreigt als Ray's echtgenote zelfs haar spullen te pakken en er met de kinderen vandoor te gaan. Het is een scene die rechtstreeks afkomstig is uit 'The Godfather II' waarin Diane Keaton in opstand komt tegen de gangsterpraktijken van Godfather Al Pacino. Wat dat betreft heb je het idee het allemaal al een keer gezien te hebben. Als alternatief gangsterdrama biedt 'The funeral' niet veel nieuws. Al met al heeft het toch iets geforceerds als gangsters hun eigen moraal gaan onderzoeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden