Abba versus Abba

Hij was dol op Abba (van 'Waterloo' tot 'The Winner Takes It All', alle platen had hij in huis) en vond dat de nummers van het Zweedse viertal een 'dramatische kwaliteit' hadden. Daarom besloot scriptschrijver Maurice Wijnen zo'n drie jaar geleden een theaterstuk over de popgroep te schrijven. Het stuk kreeg de naam 'The Dancing Queens' en Wijnen vond een regisseur, een podium en acteurs. Volgende week zou de eerste try-out plaatsvinden, 13 juli de première.

Terwijl Wijnen al bijna aan de generale repetitie toe was, kwam deze week echter plotseling het bericht dat platenmaatschappij Polygram, die de rechten op de Abba-songs bezit, geen toestemming voor het toneelstuk gaf. Zeer wonderlijk, vindt Wijnen. Vorig jaar meldde hij het toneelstuk immers al aan bij de auteursrechtenorganisatie BumaStemra. Die schreef alleen dat hij voor het gebruik van de Abba-liedjes een bepaald percentage van de omzet moest afdragen.

Polygram liet niets van zich horen, totdat het Abba-nieuwtje zich over Internet verspreidde. Het Amerikaanse moederbedrijf nam daarop onmiddellijk contact op met de Nederlandse platenmaatschappij. Die vertelde Wijnen dat het toneelstuk niet over het leven van Benny, Björn, Agnetha en Frida mocht gaan en dat de acteurs de songs niet in chronologische volgorde mochten zingen. Wijnen mocht, kortom, het toneelstuk niet als biografie presenteren. Omdat in zijn stuk geen Abba-personages spelen, maar er alleen fans aan het woord komen, leek die voorwaarde geen enkel probleem. En, dacht Wijnen, het was ook maar een kleinschalige zomerproductie, dus de platenmaatschappij zou verder niet te moeilijk doen.

Nu Polygram het stuk toch op het laatste moment heeft afgekeurd, vermoedt Wijnen dat hij de platenmaatschappij in de wielen rijdt bij het voorbereiden van een eigen Abba-musical in Londen.

Om zijn eigen productie alsnog veilig te stellen, besloot Wijnen de platenmaatschappij tegemoet te komen en de teksten in het toneelstuk zoveel mogelijk in te korten. “Nog meer muziek en nog minder tekst.” Daarop volgde echter weer het teleurstellende bericht dat Work in Progress, de productiemaatschappij, zich uit het Abba-project zou terugtrekken. Volgens een woordvoerder beantwoordde het uitgeklede stuk “met alleen maar liedjes” niet aan de gestelde kwaliteitseisen.

Even leek het dus alsof de voltooide en inmiddels aangepaste Abba-hommage na drie jaar toch ongebruikt en ongehoord weer in een la zou verdwijnen. Totdat het Amsterdamse Werkteater gisteren aanbood de productie over te nemen. De kostuums en het decor krijgt het theater voor het symbolische bedrag van één gulden van de vorige productiemaatschappij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden