Aantal doden in het verkeer stijgt na jaren

Belangrijke oorzaak is het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden

Na jaren van daling is het aantal mensen dat in het verkeer om het leven kwam in 2015 gestegen tot 621. Terwijl de mobiliteit van Nederlanders met 2,2 procent groeide ten opzichte van het jaar ervoor, nam de groep verkeersdoden met 9 procent toe volgens de nieuwste cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat.

Ook het aantal ernstig verkeersgewonden steeg met 8,9 procent. "Dit zijn dramatische getallen", zei directeur Frits van Bruggen van de ANWB gisteren op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in Den Bosch. "Staat verkeersveiligheid wel hoog genoeg op de agenda in Den Haag?"

Minister Schultz van Haegen van infrastructuur streeft ernaar het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Erkende zij vorig jaar al dat de doelstelling om in 2020 hooguit 10.600 ernstig gewonden te tellen niet gehaald wordt, nu lijkt ook het streefmaximum van 500 verkeersdoden te hoog.

De stijging strookt niet met de prognoses. Sinds de jaren zeventig, waarin er jaarlijks 3000 doden in het verkeer vielen, zette zich een algemeen dalende trend in door onder meer de gordelplicht, het invoeren van alcoholcontroles en airbags. "In 2011 was er sprake van een heel lichte stijging, maar met deze slechte score is het een zwarte dag", aldus directeur Peter van der Knaap van kennisinstituut voor de verkeersveiligheid SWOV. "Misschien zijn we te optimistisch geweest, dachten we te makkelijk dat het via de huidige weg wel goed zou blijven gaan."

Anders dan verwacht werd, bleef het aantal slachtoffers op de fiets gelijk en steeg juist de groep automobilisten die bij een dodelijk ongeluk betrokken raakte. Ook het aantal oudere slachtoffers bleek opvallend hoog. Waar zes jaar geleden 94 mensen van 80 jaar of ouder omkwamen, waren dat er vorig jaar 119.

"De bevolking vergrijst en ook blijven ouderen langer meedoen in het verkeer", zegt Van der Knaap. "Mijn eigen ouders bijvoorbeeld zijn 80 en 78 en stappen nog gewoon op de fiets of in de auto. Maar ouderen zijn wel kwetsbaarder, voor hen kan een val ernstiger gevolgen hebben dan voor jongeren."

Verschillende verkeersdeskundigen vermoeden dat een belangrijke oorzaak van de stijging van het aantal verongelukte voetgangers en automobilisten ligt bij het gebruik van mobiele telefoons.

"Een sms lezen, de mailbox openen, of een adres invoeren op het navigatiesysteem: je let even niet op en het is gebeurd", zegt Van der Knaap. "Naar het gebruik van mobiele apparaten in het verkeer wordt nu onderzoek gedaan in Europa en we gaan het ook voorstellen aan het ministerie. Het is momenteel namelijk moeilijk te onderzoeken omdat die gegevens niet ingevoerd worden."

In Nederland worden lang niet alle botsingen doorgegeven, waardoor een duidelijk beeld van de verkeersveiligheid ontbreekt. Om die reden werd de telefoonapplicatie MobielSchadeMelden een maand geleden geherintroduceerd, waarop weggebruikers ongelukken meteen kunnen invoeren. "Die app loopt goed, maar geeft vooral zicht op gewonden en opgelopen schade. Nog steeds hebben verschillende partijen als verzekeraars en artsen verschillende stukjes informatie."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden