Aanstormend theatertalent gaat met de billen bloot

Het Theaterschool Festival wordt in en om de Brakke Grond dagelijks t/m 30 juni gehouden. Voor kaarten, programma en reservering is het hele etmaal door de Festivallijn bereikbaar: 020 - 623 59 96.

De vier grote toneelscholen van het land (Maastricht, Arnhem, Utrecht en Amsterdam) vaardigden afgestudeerden af en zonden een voorstelling in die volgens organisator Els Iping als 'visitekaartje' van de school moeten fungeren. De internationale vertegenwoordiging bestaat uit deelnemers van de Akademie van Dramatische Kunsten uit Zagreb met de maskerade 'Things as they stand now', in het Kroatisch. De acteurs dragen meerdere, zelfgemaakte maskers, en verhalen en passant over hun werkelijke herkomst en achtergrond. “Dit is mijn masker. Ik draag het graag, want dan ben ik stil.”

Verandering

De organisatie koos wat de buitenlandse deelnemers betreft vooral voor landen 'die een snelle verandering ondergaan'. Zo komt de Academia de Teatru si Film uit Boekarest met 'Flash Brecht'. Het thema van het festival heeft met 'verandering' te maken, maar de organisatie heeft daar ook weer niet zo streng aan willen vasthouden om te voorkomen dat 'het thema belangrijker dan de voorstelling wordt', aldus Iping.

De voorstellingen en 'open lessen' van de Amerikaanse danspedagoog Jacques d'Amboise moeten het hoogtepunt van het festival worden. Hij geeft lessen aan willekeurig samengestelde klassen en aan zelfgekozen clubjes. Duitsland is vertegenwoordigd met de Pina Bausch-school (al mag je die van Bausch zelf zo niet noemen) 'Folkwang Hochschule Essen' met 'Syzygie', en met het liefdesdrama 'Ariadne' van theaterschool 'Ernst Busch' uit Berlijn.

“Het doel van de voorstellingen”, stelde voorzitter Ben Hurkmans gisteravond in z'n welkomstwoord, “is niet in de eerste plaats om te laten zien wie de beste voorstelling heeft gemaakt, maar meer op welke manier ze representatief zijn voor de theatercultuur en -ontwikkeling in de verschillende deelnemende landen.”

Op de vraag of er nieuwe stromingen in de vier Nederlandse toneelscholen zijn aan te wijzen, moet Iping het antwoord schuldig blijven. “De buitenlandse voorstellingen hebben we allemaal vooraf gezien, de Nederlandse niet. De Hogeschool van de Kunsten Arnhem speelt met zeven toneelspelers alle koningsdrama's van Shakespeare samengesmolten tot 'Zeven koningen'. Dat zegt toch wel iets. Als je zelfs Shakespeare bewerkt moet je toch wel over een zekere arrogantie beschikken.”

“Je zou kunnen zeggen dat de Amsterdamse acteursopleiding zich vooral op de eigen ontwikkeling tot een theaterpersoonlijkheid toespitst, en de andere drie zich meer op techniek en ambacht van theater richten. De eigen inbreng op de Amsterdamse opleiding was ooit belangrijk maar nu zie je al weer verandering; er zijn al weer groepen die de regisseur en de tekst, louter de tekst, heilig verklaren.”

“Het Theaterschool Festival is een soort jaarmarkt, ja, maar dan geen veemarkt waarop in paardebillen wordt geknepen. Al gaat deze 'aanstormende generatie' natuurlijk wel met de billen bloot. Als een voorstelling mislukt, dan hangen ze. Een mislukking hier en daar is niet erg, maar het moet geen theaterfestival vol interessante mislukkingen worden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden