Aanpak luchtvervuiling in EU strandt in conflict over ambities

De aanpak van luchtvervuiling in Europa hangt als een molensteen om de nek van het Nederlandse EU-voorzitterschap, dat nog drie weken heeft te gaan. Vooralsnog gaapt er een kloof tussen de ambities van het Europees Parlement en de soepelere normen die de EU-lidstaten bepleiten. Een vierde, en beoogde laatste poging om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen, was rond middernacht nog in volle gang. De kans op een akkoord was minimaal. Dat betekent dat de bal op 20 juni bij de EU-milieuministers komt te liggen.

Onder een regen van afkortingen en chemische formules gaat een zaak van leven en dood schuil: luchtvervuiling eist elk jaar zo'n 400.000 levens in de Europese Unie. Boosdoeners zijn onder meer zwaveldioxide, stikstofoxiden, fijnstof, methaan en ammoniak, uitgestoten door autoverkeer en industrie, maar ook door onder meer varkens en koeien.

Onderwerp van de onderhandelingen tussen parlement, lidstaten en Europese Commissie is de vernieuwing van de nationale uitstootplafonds voor deze schadelijke stoffen.

De inzet van commissie en parlement is een verbetering van de luchtkwaliteit van 52 procent in 2030. Maar de lidstaten, vooral die onder invloed staan van een agrarische lobby, willen niet verder gaan dan 48,5 procent. Volgens een schatting van de Europese Commissie komt dat verschil neer op jaarlijks 14.000 doden meer of minder in de EU.

"We hopen op andere onderdelen wel tot overeenstemming te komen zodat de milieuministers op de 20ste moeten uitleggen waar ze het op hebben laten mislukken", meldde Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) gisteravond. Eurocities, een koepel van 130 Europese steden, heeft een oproep gedaan aan staatssecretaris Dijksma van milieu, die namens de lidstaten onderhandelt. De steden vragen voorzitter Nederland om een harde aanpak van luchtvervuiling. Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) vindt dat de lidstaten 'een onbegrijpelijk negatieve rol spelen, onder voorzitterschap van Nederland'. Hij spreekt van 'dieselgate 2.0', waarbij de lidstaten zich net zo laks zouden tonen als bij de aanpak van de sjoemelende autoindustrie.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden