Aanleg van IJburg voorzichtig voortgezet

Kleinste van vier nog aan te leggen eilanden volgend jaar opgespoten

Na lang wikken en wegen gaat Amsterdam voorzichtig verder met de aanleg van IJburg, de woonwijk in het IJmeer. Dat heeft het college van b. en w. bekend gemaakt.

Als de gemeenteraad instemt - een formaliteit - zal in 2013 de kleinste van vier nog aan te leggen eilanden opgespoten worden. Dit centrumeiland van twintig hectare biedt plaats aan zevenhonderd woningen. Formeel is hiermee de aanleg van IJburg II begonnen. Deel één, bestaande uit drie eilanden, is al jaren klaar. Er wonen zo'n 15.000 mensen.

Volgens Jan Paternotte, voorzitter van D66, de grootste oppositiepartij, moet eigenlijk gesproken worden over IJburg 1.1. "Dit kleine stapje is er alleen voor om het project onder de aandacht te houden. Dat is goed. Je wilt niet dat het van de radar verdwijnt." Wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks, ruimtelijke ordening) wil er vooral zelfbouw - naar eigen inzicht bouwen. Wanneer er zich genoeg geïnteresseerden melden, wordt de grond bouwrijp gemaakt. De eerste bewoners worden in 2017 verwacht, veel later dan in de oorspronkelijke plannen uit 1996. In die plannen zou het project, zeven eilanden groot, bereikbaar per metro, nu klaar zijn. Maar door protest, een dwarsliggende Raad van State en de crisis duurt alles veel langer. Zo werd de voortgang in 2004 en 2010 uitgesteld en naar de eerste drie eilanden rijdt nu een tram, geen metro.

Een metrobuis, in 1995 haastig aangelegd, ligt sindsdien ongebruikt schuin onder het Centraal Station - een stille getuige van de hoge ambities. Toch is Van Poelgeest hoopvol dat alle eilanden aangelegd worden. Oppositieleider Paternotte geeft hem gelijk.

In plaats van een metro misschien een ondergronds pretpark over chocola
Symbool voor de ambities van IJburg is een 160 meter lange, nooit gebruikte metrobuis. De tunnel loopt sinds 1995 van het Centraal Station in oostelijke richting. Hanja Maij-Weggen, destijds minister van verkeer en waterstaat, gaf er begin jaren negentig toestemming voor. De gemeente schoot het Rijk dertig miljoen gulden voor, maar kreeg dat nooit terug. Het ministerie zou terugbetalen als de hele metro gereed zou komen. Maar omdat er minder huizen op IJburg gebouwd werden, is gekozen voor een tram. In een boekje over de IJ-tram, gepresenteerd bij de opening in 2005, werd met geen woord over de dure misser gerept. Na mislukte plannen voor een championnenkwekerij en een robotfietsenstalling verdween de tunnel uit het collectieve geheugen. Sinds kort is er weer wat reuring: een lokale ondernemer wil er een ondergronds pretpark over chocola beginnen. Maar of dit wel wat wordt? De kosten lopen op en de openingsdatum is al vaak uitgesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden