Aankomend leraar krijgt les in omgaan met ouders

©THINKSTOCK

Leraren mogen ouders best wijzen op hun educatieve rol buiten het klaslokaal, vindt het kabinet. Maar hoe doe je dat? Groningse pabostudenten krijgen sinds kort les in het omgaan met vaders en moeders.

Met verbazing keek schooldirecteur Hans Christiaanse vorig jaar toe. Hij had een groep acteurs naar zijn Groningse school gehaald om docenten te trainen in gesprekken met ouders. Dat leraren dat eng vinden, wist hij wel. Vaak hebben ze nog een slecht gesprek met een ouder op hun netvlies staan.

Maar dat de pabostudenten die bij hem stage liepen zo huiverig waren dat ze liever aan de kant bleven zitten? Dat had hij niet verwacht. "Tijdens de opleiding hadden ze nooit geoefend met gespreksvaardigheden."

Een telefoontje naar de Groningse pabo aan de Hanzehogeschool bevestigde zijn vermoeden: de pabo deed maar 'sporadisch' wat aan het thema ouderbetrokkenheid.

"Het is een onderwerp waar opleidingen niet snel aan denken, de druk is vaak al groot. Studenten leren wel hoe ze met leerlingen om moeten gaan, maar ze zijn zich er niet van bewust dat er ook een megagroep ouders is waarmee ze moeten leren dealen. Je kunt niet om hen heen."

Christiaanse stelde voor de pabostudenten wat bij te brengen over de omgang met ouders. De Hanzehogeschool stemde in: lessen ouderbetrokkenheid staan sinds vorig jaar op het programma. In vier jaar tijd mag de voormalig schooldirecteur, inmiddels aan het werk als onderwijsadviseur, studenten leren 'dealen' met ouders.

"Ik begin heel simpel. Ik vraag aan de student wie hij is. Is hij als eerste in de familie gaan studeren? Waren zijn ouders vroeger betrokken bij school? Lazen ze voor? Gingen ze mee naar de bieb?"

Ook kijken studenten in het eerste jaar hoe hun stageschool met ouders omgaat. Werven ze vooral timmervaders en voorleesmoeders of gaat het contact verder? Kunnen ouders in de schoolgids lezen wat de school van hen verwacht?

In de jaren daarop mogen studenten zich met de inhoud bemoeien. Merken ze op een school dat de ouderavond geen succes is, dan moeten ze oplossingen bedenken. Waarom komen de ouders niet en wat valt er aan te doen?

"Studenten moeten ouderbetrokkenheid als iets vanzelfsprekends zien", zegt pabodocent Frank Assies. "Dat is de essentie."

Met de lessen hoopt Christiaanse docenten in de dop bewust te maken van hun relatie met ouders. Die relatie is cruciaal, meent hij, want school houdt niet op buiten het klaslokaal. Ook achter de voordeur hebben vader en moeder hun verantwoordelijkheid. Maar daar moet een leraar ze wel op durven wijzen.

"Het allermooiste is als je als leraar een ouder kunt prikkelen om thuis de ontwikkeling voort te zetten", vindt Christiaanse. "Dat kan door voor te lezen, rijmpjes te maken, lid te worden van de bibliotheek in plaats van uren voor de tv of computer te hangen."

Maar is het niet eng om als leraar ouders op hun opvoedkundige taken te wijzen? "Een school schiet bij het woord opvoeding al snel in de stress en is bang voor kritische vragen van ouders, maar waarom zou je? School en opvoeding hebben toch met elkaar te maken? We moeten dat niet als twee verschillende werelden zien, maar als een partnerschap."

Maar hoe krijg je vader en moeder zover? Door te oefenen met gesprekstechnieken, stelt Christiaanse. Voor zijn lessen haalt hij er daarom weer acteurs bij. Aan de kant blijven zitten is er dan niet meer bij.

 Een school schiet bij het woord opvoeding al snel in de stress  
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden