Aanklacht tegen Alibaba om namaak

Internetbedrijf zegt er alles aan te doen om nepspullen te weren

Geen goed woord heeft de eigenaar van modemerken als Gucci en Yves Saint Laurent over voor het Chinese Alibaba. Het Franse SA Kering vindt dat de grootste verzameling online-marktplaatsen ter wereld zich schuldig maakt aan 'gangsterpraktijken'. Alibaba staat toe dat er wordt gehandeld in namaaktasjes, -horloges en andere nepartikelen. Sterker, het helpt zelfs een handje.

Vrijdag stapte de Franse modegroep naar de rechter in Amerika, waar Alibaba een beursnotering heeft.

Volgens het moederbedrijf van die dure merken is de formule achter de handelsplaatsen opzettelijk zo ontworpen dat namaakartikelen bovenaan de zoekresultaten komen te staan wanneer klanten naar een bepaald merk zoeken.

De modegroep uit Parijs verwijt Alibaba vooral dat die het aanbieden van namaakartikelen niet tegengaat. Zelfs niet wanneer fabrikanten nadrukkelijk waarschuwen dat handelaren nepspullen verkopen, en die verkopers er openlijk voor uitkomen dat zij handelen in namaakartikelen. Kering wil dat Alibaba al zijn inkomsten uit namaaktasjes en -horloges openbaart, zodat zichtbaar is wat bedrijven mislopen.

Alibaba vindt dat die aanklacht elke basis mist. Het internetconcern zegt er alles aan te doen om intellectuele eigendomsrechten te beschermen. Van 2013 tot en met eind vorig jaar investeerde Alibaba naar eigen zeggen 160 miljoen dollar om de namaakspullen te weren.

Van dat geld betaalt Alibaba onder meer 2000 werknemers die de leveranciers van nepgoederen helpen opsporen. Zij kijken vooral naar Alibaba's platforms Taobao, de grootste online marktplaats van China, en Tmall.com, waar merken direct verkopen aan klanten. Ze zouden in tien jaar 130 miljoen nepproducten hebben ontdekt. Die platforms verkopen niet zelf, maar verdienen aan advertenties en commissies.

Fabrikanten ergeren zich al jaren aan de nepproducten op de internetbazaar. Al heel lang klinkt het verwijt dat Alibaba niet hard genoeg optreedt. Vorig jaar juli diende Kering ook een aanklacht in tegen Alibaba. Toen zou Alibaba vervalsers helpen om hun producten in Amerika te verkopen. Nog dezelfde maand trok de Franse modegroep haar aanklacht in. Een paar maanden later, in december, haalde Alibaba 90 miljoen nepartikelen van zijn sites, vermoedelijk om imago en beurskoers te redden.

Met de fabrikanten is ook de Chinese overheid kritisch over Alibaba. Uit een kwaliteitscontrole van China's handelswaakhond bleek begin dit jaar dat slechts 40 procent van de spullen op Taobao echt is, of niet van echt te onderscheiden.

Dat Alibaba zoveel namaakspullen verkoopt is niet gek. Het bedrijf van Jack Ma, met 8,5 miljoen verkopers en 334 miljoen klanten, controleert 80 procent van de Chinese verkoop op internet. Die handel heeft een lange geschiedenis van nepgoederen, - van designertassen tot Hollywoodfilms en nep-kankermedicijnen.

"Als tussenpersoon zou Alibaba in Europa niet aansprakelijk zijn", zegt internetjurist Wouter Dammers. "Net zo min als het Nederlandse Marktplaats bijvoorbeeld. Behalve als de site onmiskenbaar onrechtmatig handelt. Als die spullen blijft verkopen, hoewel de fabrikant heeft gewaarschuwd dat ze nep zijn. Dan maakt die tussenpersoon inbreuk op merkrechten."

In 2011 deed het Hof van Justitie van de EU daarover een belangrijke uitspraak. Het Franse cosmeticabedrijf L'Oréal spande een zaak aan tegen de Britse veilingsite eBay. Het Hof oordeelde toen dat een internethandelaar verantwoordelijk kan zijn voor nepartikelen, wanneer die - in dit geval eBay - de verkoop van producten die inbreuk maken op het merkrecht probeert te bevorderen door reclames te plaatsen bij Google.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden