Aangename slapstick, overbodig variete

W.A.C.K.O. 31/10 Alkmaar, 17 t/m 21/11 Amsterdam (Kleine Komedie), 4/12 Vlaardingen, 9/12 Zwolle en 11 en 12/12 Rotterdam (Zuidplein). Guido Belcanto 22 t/m 26/9 Amsterdam (Kleine Komedie), 2/10 Amstelveen, 9/10 Breda, 16/10 Weert en 23/10 Gouda.

De beide heren van het nieuwe Vlaams-Nederlandse theaterduo W.A.C.K.O. ontmoetten elkaar op een Antwerpse theateropleiding. Daar kregen ze voortdurend te horen dat hun opvattingen over theatermaken niet geschikt zijn voor de praktijk. Vandaar de onmogelijke programmatitel: 'Everything we always wanted to do on stage, but never were allowed to.' Of zij hun opleiding daar hebben afgemaakt, weet ik niet. Dat hun leermeesters ongelijk hadden, is zonneklaar.

Chiel van Berkel en Manou Kersting spelen twee heren die keurig saai gekleed gaan. Maar hun kaalgeschoren hoofden wijzen al in de richting van: blanke bolster, ruwe pit. Met vele staaltjes van emotioneel en fysiek geweld gaan ze elkaar te lijf in een aantal afzonderlijke scenes. Het gaat er daarbij allerminst zachtzinnig aan toe. Bij aanvang slaat de een de ander van het podium als aanzet voor een blokje vernedering. De ander zal zich later evenmin onbetuigd laten.

Dit zijn de beste momenten van het programma, met slapstick van een aangenaam niveau: komisch, dwaas, grof, energiek en spannend. Maar Van Berkel en Kersting beschikken (nog?) niet over de lange adem van een soms vergelijkbaar, maar inmiddels veel gerijpter duo als Waardenberg & De Jong. Dat heeft deze machtsstrijd tot thema van zijn programma weten te maken. W.A.C.K.O. moet nog teveel zijn toevlucht nemen tot allerlei andersoortige acts, zoals te goedkoop amusent en overbodig variete. Die halen niet alleen de vaart uit het programma, maar ze zijn ook niet alle bijster interessant.

Amusant

Dat geldt in mindere mate voor het muzikale deel van het programma. Want de heren blijken in elk geval goed te kunnen zingen en musiceren. Amusant zijn enkele van hun parodieen op het veelsoortige liedrepertoire van ons omringende landen: van een aanstekelijke Engelse benefietsong ('Don't give it up') tot een heus Frans 'chanson erotique'.

Maar anderhalf uur vermaak is veel te hoog gegrepen voor dit debuutprogramma. Met iets minder aspiratie tot een programma dat meteen avondvullend en veelzijdig moet zijn, kan het talentvolle duo een net zo opmerkelijk maar veel evenwichtiger optreden creeren.

De wisselvalligheid van 'Plaisir d'Amour', het Nederlandstalige liedjesprogramma van de Vlaamse zanger Guido Belcanto, is van een heel andere soort. Hij wordt in Nederland wel eens de nieuwe Jacques Brel genoemd. Die vergelijking is belachelijk, al zingt ook Belcanto voornamelijk over eenzaamheid, over drank en vrouwen en over liefdesverlangen en nog meer liefdesverdriet. Maar Brel was een dichter. Belcanto is een rijmelaar, wiens teksten een opeenstapeling zijn van stoplappen en cliches van deze erge soort: 'Als ik ze kon doorgronden, de duivels in mijn hart, was ik vrij van zonden, was ik vrij van smart.'

Muzikaal zijn de liedjes van zijn tourde-chant ijzersterk, zowel compositorisch als qua uitvoering met het zeskoppige akoestische 'Orkest Zijner dromen'. Het is werkelijk een lust voor het oor daarnaar te mogen luisteren. Wat dat betreft zou Belcanto dan ook volledig passen in de zo rijke Vlaamse chansontraditie.

Maar vanuit hun talige belangstelling zullen onze zuiderburen hem nimmer erkennen als chansonnier. Dat hij bij 'intellectueel Nederland' nu plotseling wel op het punt van doorbreken staat, lijkt verdacht veel op de snobistische eer die ook de Zangeres Zonder Naam en later Andre Hazes eens ten deel viel.

"Lekker een avondje janken" , zei de vrouw achter mij tegen haar buur. Zij schat hem in elk geval wel op de juiste waarde in: als de Vlaamse Benny Neyman. En daar is natuurlijk niets verkeerds aan. Wie Belcanto tijdens zijn Nederlandse tournee toch graag anders ziet, heeft er volgens mij niets van begrepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden