Aanbod supermarkteieren doet consument twijfelen

Eieren brengen, van alle supermarktproducten, de klant het meest tot vertwijfeling. Hoe diervriendelijk is het eitje eigenlijk produceerd? En hoe schadelijk was de productie voor het milieu? Dat blijkt uit gebruiksgegevens van de smartphone-app die de stichting Questionmark in 2014 lanceerde.

De gratis app, waarmee produktcodes kunnen worden gescand, wordt maandelijks zo'n 35.000 keer geraadpleegd, zegt Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark. Voor ieder gescand product verschijnt een cijfer, een duurzaamheidscore.

Questionmark heeft dat inmiddels voor 27.000 artikelen bepaald, een aantal dat nog steeds groeit, benadrukt Linnebank. "Daarbij wordt de hele productieketen van een artikel geanalyseerd, ook op het niveau van ingrediënten." Het milieu, maar ook de gevolgen voor dierenwelzijn, volksgezondheid en mensenrechten krijgen een score.

Dat vooral het eitje veel vragen oproept, verklaart Questionmark uit de vele duurzaamheidclaims op de doosjes. Er is geen product in de supermarkt dat zoveel keurmerken en logo's kent: negentien.

Andere producten die veel worden gescand zijn zuivel, chocolade en vis. De laaste productgroep kent eveneens veel keurmerken en logo's (zestien) die de consument moeten overtuigen dat de vis deugt.

"Naar aanleiding van deze cijfers gaan we voorrang geven aan het onderzoek naar visproducten", zegt Linnebank. "De consument heeft recht om te weten of zijn visstick deugt of niet. Tot die tijd raden we aan om de keurmerken MSC, ASC en Biologisch als ondergrens te hanteren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden