Aanbieders mobieltje worden kieskeurig in klantenkeuze

De gekte in het land der mobiele telefonie is voorbij. Iedereen die enigszins gevoelig is voor het 'altijd-bereikbaar-gevoel' heeft er inmiddels één. Voor de aanbieders van mobiele telefonie is het dan ook zaak de koers te verleggen. Niet langer tegen elke prijs klanten werven, maar voor alles zorgen dat de klanten blijven en beter nog: zorgen dat ze veel bellen. De grootste aanbieder van mobiele telefonie, KPN, maakte gisteren bekend dat weinig-bellers voortaan eigenlijk 'weinig-welkom' zijn.

redactie economie

KPN wil eigenlijk af van een deel van de prepaid-bellers, mensen die vooraf krediet kopen en vervolgens kunnen bellen tot het op is. ,,Slapende nummers'', noemt het concern ze; mensen die wel een telefoontje hebben om bereikbaar te zijn, maar zelf nauwelijks of zelfs geheel niet bellen.

Vanaf maandag kunnen KPN-klanten met een prepaidtoestel hun krediet niet langer voor 25 gulden opwaarderen. Het minimum wordt 20 euro, ruim 40 gulden. Daarnaast vereist KPN vanaf 1 januari dat er minimaal twee keer per jaar wordt opgewaardeerd. In tegenstelling tot wat deze krant gisteren meldde, zal het restbedrag van het vorige krediet ten alle tijde blijven staan en dus mee worden genomen in het nieuwe krediet.

Ook een woordvoerster van Telfort stelt dat het tijdperk van zoveel mogelijk klanten winnen, voorbij is. Volgens haar draait alles om wat ze aanduidt als ARPU, Average Revenue Per User (gemiddeld gebruik per klant). ,,Dat is hoger bij abonnementen. Daar ligt dan ook de focus op.'' Het is echter onzin om helemaal van prepaid af te willen, stelt ze. ,,Met name jongeren hechten veel belang aan het beheersen van de belkosten. Zij kiezen dus voor prepaid, terwijl ze toch veel bellen.''

Bij telecomaanbieder Ben kijken ze een stuk meer op hun gemak naar de ontwikkelingen in de markt. Volgens een woordvoerder heeft maar 45 procent van de Ben klanten een prepaid-vorm gekozen. 55 procent heeft een abonnement. ,,Bij de concurrentie ligt die verhouding ongemakkelijker'', stelt hij, ,,De landelijk gemiddelde verhouding is 70 procent prepaid, 30 procent abonnement. Wij hebben gewoon nooit meegedaan aan die prepaid gekte.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden