Aanbesteding Schokland / Het young boys’ network van BKB

De lawaaidemonstratie na de moord op Theo van Gogh kwam uit de koker van organisatiebureau BKB, net als de bustour waarmee minister De Graaf in 2005 de gekozen burgemeester probeerde te promoten. En op popfestival Lowlands organiseert BKB debatten over het klimaat.

De drie eigenaars – Lennart Booij, Alex Klusman en Erik van Bruggen – kennen elkaar uit Niet Nix, een beweging die in de jaren negentig de PvdA van jeugdig elan wilde voorzien. Van toenmalig voorzitter Felix Rottenberg kregen ze alle ruimte en middelen om zich te ontplooien. Dat deden ze los van de bestaande structuren, zoals de traditionele PvdA-jeugdbeweging Jonge Socialisten. Liever hielden ze zich bezig met informeel brainstormen en netwerken. Invloed wilden ze, geen macht.

Invloed kregen ze ook. Bijvoorbeeld met hun blaadje Vlugschrift. En in de verkiezingscampagne van 1998 zaten de drie in het campagneteam van Wim Kok.

Het ging pas mis toen ze bij nader inzien toch ook echte macht wilden. Begin 1999 deden Booij en Van Bruggen een gooi naar het partijvoorzitterschap, gesteund door de partij-elite. Maar ze hadden zich verkeken op de macht van de PvdA-afdelingen in het land. Die beschouwden de twee als branieschoppers uit de Amsterdamse grachtengordel. En kozen de relatief onbekende Marijke van Hees tot voorzitter.

De onlangs overleden PvdA-coryfee Bart Tromp schreef na hun verlies handenwrijvend in Het Parool: „Wat mij bij het duo van ’Niet Nix’ steeds geërgerd heeft, is dat zij zich afzetten tegen de PvdA, terwijl zij altijd betaalde functionarissen van de partij waren, die zakken vol geld kregen om ’festivals’ en ’manifestaties’ en wat al niet te organiseren”.

De twee hielden echter niet op met hun festivals en manifestaties. Integendeel. Terwijl Van Hees al snel het veld moest ruimen – ze werd in Vrij Nederland door ’nietnixer’ Tino Wallaart ten onrechte beschuldigd van malversaties – zetten Booij en Van Bruggen met Klusman een succesvol campagnebureau op, BKB.

„Platte reclames doen we niet”, zegt van Bruggen daarover. „Het moeten sociaal-maatschappelijke campagnes zijn.” Voor de PvdA, FNV en aanverwante organisaties zoals de Stichting John Leerdam en de Alfred Mozer Stichting. „Maar wij hebben ook voor VVD-minister Hoogervorst gewerkt”, benadrukt Van Bruggen.

Die campagnes worden aan de Amsterdamse Prinsengracht uitgedacht door een groep hoogopgeleide jongeren, geboren in de jaren zeventig. Vaak hebben ze, net als Booij en Van Bruggen, geschiedenis gestudeerd aan de UvA, vaak hebben ze affiniteit met de PvdA. En vaak ook worden ze geworven via de ’BKB-academie’, waarmee het bureau aan een eigen netwerk bouwt. Van Bruggen: „Zoals Felix ons vroeger kansen heeft gegeven, zo willen wij die nu aan de jonge generatie geven.” Daarom sponsort BKB ook Happy Chaos, een debatnacht die wordt georganiseerd door UvA-studenten en Vrij Nederland.

Booij werkt ook aan een tv-carrière, als presentator voor de Vara. Van Bruggen werkte in 2006 nog mee aan de PvdA-campagne. Maar plannen om weer politiek actief te worden hebben de twee vooralsnog niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden